Учусь я от скуки,
Беру карандашъ в руки,
Сажусь на стул дубовый,
Беру лист почтовый...
Пописавши
Степанъ Анхѣновичь Носовъ
Описание сборника С. А. Носова № 9

Описание рукописного сборника (книги) № 91

Подгот. М. В. Мелиховым

Книга 9. 8°, 169 л. Бумага разного формата и качества (из школьных тетрадей в косую линейку, в линейку, в клетку, нелинованная оберточная бумага). Листы склеены для того, чтобы сшить их в тетради, полосками белой бумаги. Синие, черные, фиолетовые, красные чернила, карандаш. Переплет картонный, обклеен серой бумагой, корешок черный матерчатый, на верхней крышке переплета бумажная наклейка красного цвета прямоугольной формы с надписью: «Книга F» (Книга 9).

На нижней крышке переплета шариковой ручкой записи одной руки: «Прочла 23 дек. 2003 г. (неразборчивая подпись) Прочла 1 октября 2005 г.»

Л. 20 – из школьной тетради: в столбик скорописью написаны слова на английском языке.
Л. 1 – сверху слева приклеен небольшой листок нелинованной бумаги желтого цвета, на нем печатными буквами написано «О любве». Текст написан небрежно печатными буквами.

Л. 1 – Златоуст. В неделю 33 по всѣхъ святыхъ. Нач.: «Четыре вещи суть и аще и едину от нихъ имя человекъ ни покаятися можетъ ни молитву его прииметъ Богъ. Первая гордыня егда помышляет человекъ яко добрѣ живетъ и угодно его житие…». Конец: «Отнюдъ не противлятися но паче аще можемъ молитися аще ли ни поне всячески молчимъ со мнозѣмъ смирениемъ».

Л. 2 – Цветникъ печатный. Нач.: «Первая и большая заповѣдь Господня возлюбиши Господа Бога твоего всѣмъ сердцемъ твоимъ и всею душею твоею и всею мыслию твоею». Конец: «Се есть заповѣдь моя да любяи мя любитъ и брата своего аще миръ васъ ненавидитъ ведите яко мене прежде васъ возненавидѣ».

Л. 3 – От соборнаго послания Иоаннова зачин 93. Нач.: «Возлюбленнии аще сице возлюбилъ есть насъ Богъ и мы должны есмы друг друга любити…». Конец: «…Богъ любы есть и пребываяи в любви в взѣ (так!) пребывает и Богъ в немъ пребываетъ».

Л. 3 – То же послание Иоанново зачин 94. Нач.: «Возлюбленнии аще кто речет яко люблю Бога, а брата своего ненавидит – ложь есть…». Конец: «Кто есть побѣждаяи мира токмо вѣруяи яко Исусъ есть Сынъ Божии».

Л. 4 – О любви. Нач.: «Како апостолъ глаголетъ любовь бытии большую она же без вѣры и надежды не утверждается…». Конец: «Едина любовь вѣчна есть без нея же ни едино дарование не состоится»

Л. 4 об. – чистый.

Л. 5 – Прологъ 5 июня слово Василия Великого. Нач.: «Братие ничтоже прежде чтите развѣ, непрезримыя любве, много бо согрѣшаемъ по вся дни и времена и часы и нощи да сего ради любовь имѣемъ сия бо покрывает множество грѣховъ…». Конец: «От сего Богъ не отлучается никогдаже Богъ любы есть да иже живет в любви и в Бозѣ живетъ и Богъ в немъ».

Л. 6 – Прологъ августъ 18 о мирѣ и любви. Нач.: «Аще кто хощетъ без труда спастися да имѣетъ ко всѣмъ любовь к амлымъ и великимъ любы ближнему зла не творитъ хотящии бо мира возвеселятся в любви лучше есть ясти хлѣб с зелием сухъ с любовию нежели телецъ упитанныи со враждою…». Конец: «Вся любит всему вѣру емлетъ вся уповаетъ вся терпитъ любы николиже отпадаетъ».

Л. 7 – Аще бо кто миръ между собою воздержитъ и любовь ко всякому человеку той безъ труда спасется и молитва его приятна Богу…». Конец: «…и таковыхъ человецѣх гнѣвъ Божии и казнь за преслушание его его святыхъ словесъ бываетъ».

Л. 7 – Апостолъ зачин 77 (?) 61. Гдѣ любовь тамъ самъ Богъ и любовь покрываетъ множество грѣховъ…». Конец: «…и предамъ тѣло сожещи любви же не имамъ никая польза (Апостолъ зачин 135).

Л. 7 – Бѣсѣды апостольские лист 1692 по Златоусту. Нач.: «Всѣ раздотворцы если бы безчисленныя добродѣтели совершили и то будутъ осуждены с жидами даже и кровь мученическая  не загладитъ сего грѣха». Конец: «Во мнозѣ совѣтѣ бываетъ спасение а вси иже не имутъ совѣта падутъ яко листвие от древесъ (Слово 5 аввы при книзѣ Ефрема Сирина).

Л. 8 – (на наклеенном сверху листе нелинованной бумаги: «О злопомнѣнии»). Евангелие о Матфея зачин 77. Нач.: «Рече Господь притчу сию уподобися царствие небесное человеку царю иже восхотѣ стязатися о словеси с рабы своими». Конец: «…и терпи досаду и укоръ от друга да оставатися согрѣшения многая».

Л. 9 об. – Пролог октябрь 25 из слова о гнѣвѣ. Нач.: «Ияковъ учитъ насъ буди весь человекъ скоръ на послушание медленъ же в гнѣвъ. И Павелъ учитъ: Возлюбленнии не дадите мѣста гнѣву, и Давыдъ рече: Престани от гнѣва и остави ярость».

Л. 10 – Нач.: «На вопросъ преподобного Макария ко ангелу кии грѣхъ есть тягчае пред Богомъ глагола ему ангелъ: Всякъ грѣхъ честный отче разлучаетъ человека от Бога, паче же всѣхъ горши есть злопомнѣние и тщеславие и гордость…». Конец: «…и преобидяще тако божественныя тайны таможе и идольстии жерцы и иноки и священноиноцы и инокини соблудившии мучатся».

Л. 10 об. – Старчество слово 4. Нач.: «Тихи и кротки человекъ и смирении себѣ есть сладокъ и инымъ на пользу а гнѣвливыи и сердитии сердитъ себѣ на грѣхъ и другимъ на пакость…». Конец: «Сего (ради) зла злѣя гнѣводержание и гордость и зависть от сихъ тмами злая раждается».

Л. 11 – Нач.: «Человекъ гордъ яко древо корень не имыи скоро падется во адскую пропасть снидет без милости …». Конец: «Единъ Богъ имѣяи богатство нетлѣнное а ваше имѣние ничтоже есть. Молитва смиренного дойдетъ к Богу молитва же гордого разгнѣваетъ Бога».

Л. 11 об. – чистый.

Л. 12 – выписки из неуказанных источников о смирении.

Л. 13 – Листок нелинованной бумаги, на нем заголовок: «О осуждении». Нач.: «Рече Господь: Не осуждайте да не осуждении будете, а апостолъ Пвелъ глаголетъ: Аще быхом сами себѣ разсуждали не бы осуждении были…». Конец: «Да не осудимъ братие чужихъ грѣховъ но о своихъ плачемся и судимъ многая своя согрѣшения» (Златоуст слово 53).

Л. 14 – Большой соборник слово 2 лист 116. Нач.: «Горе упивающимся невоздержно блаженъ иже вездѣ себѣ охуждаетъ и смиряетъ Бога ради и унижая и осуждая…». Конец: «…в день судныи благочестиви не обрѣтаются но якоже презиратели и небрежливи заповѣдей Божиихъ осуждаются и мучими».

Л. 15 – выписки из Пролога, Евангелий, Цветника, книги Старчество о гневе.

Л. 19 – Кормчая лист 626. Нач.: «Вопросъ. Кто грѣхъ творитъ молитвы наша неприятны Богу? Отвѣтъ. Гордость и запомнѣние писано бо есть Господь гордым противится и паки глаголетъ Господь…». Конец: «Горе творящимъ свѣтъ тму, а тму свѣтъ: свѣтъ бо суть божественныя заповѣди».

Л. 21 – Прологъ 3 декабря. Нач.: «Показа ми ангелъ се церковь и два мужа сѣдяща на коню и несша бревно…». Конец: «Сии суть творящии добродѣтели с гордынею и не хотящее ходити смиреным путемъ духовнымъ того ради остаются внѣ царства Божия».

Л. 21 – Пролог март 6 слово о …(неразборчиво). Нач.: «Плотьския рекше дьявольския мудрования еже есть любодѣяние нечистота ярость, клевета…». Конец: «…мудрость бо плотьская вражда есть на Бога закону Божию не повинуется ни можество и в таковѣмъ не можетъ житии Духъ Божии».

Л. 21 об. – Пролог 18 марта. Нач.: «Разумныи бо человекъ аще ему бѣда случится воспоминая грѣхи кается и Богу молится…». Конец: «…и своихъ  не вспоминаетъ злобъ и ины виноваты творитъ а самъ не творится что зло сотворивъ».

Л. 22 – Толковый Апостол лист 668 и 669. Нач.: «Дияволъ зритъ кто к каковой вещи склоняющися и тако поставляетъ сѣти соблазнъ своихъ…». Конец: «…глаголи: Рабъ есмь непотребныи егда твориши милостыню не воструби предъ собою».

Л. 23 – Старчество слово 44. Нач.: «Помяни Господа глаголюща аще оставляете человекомъ согрѣшения ихъ оставитъ и вамъ отецъ вашъ небесныи согрѣшения ваша». Конец: «…не помышляй себѣ праведна и угодна бытии Богу».

Л. 25 – Выписки об осуждении из Патерика, книги Старчество, Пролога (2, 22 марта).

Л. 27 – Нач.: «Единъ мнихъ походя доброе житие слышавъ от братии о нѣкоемъ мнихѣ падшимъ в блудъ и рече той…». Конец: «…тайно же покаявшеся слыши еже речено въ премудрости Соломони несмотря грѣшнича  не зри его кончину».

Л. 28 об. – «Слыши же и о разбойницѣ нѣкоемъ иже христианскаго рода испоручи от дружины своея девицу не давъ ее инѣмъ на растлѣние…». Конец: «…ангелъ же Господень удари бѣса держащаго вѣски скипетром пламеннымъ и избави душю от муки вѣчныя. Сия слышавъ не буди языченъ зане мужь языченъ не исправится на земли».

Л. 30 – на вклеенном листе меньшего формата листе: «О терпѣнии». Выписки из Евангелия от Иоанна, предисловия к Книге о вере, Пролога (20 июня).

Л. 32 – Прологъ 9 марта. О лѣчащихъ болѣзнь волхвованиемъ. Нач.: «Подобаетъ бо в болѣзни слежа благодарити Бога се ти мучения вѣнецъ приноситъ». Конец: «…они убо муки терпѣли ты же болѣзни и бѣды благодарнѣ стерпи».

Л. 33 – Цвѣтникъ Дорофея глава 11. Нач.: «Дано человеку на волю суета мира сего врата на востокъ врата на западъ, пути два…». Конец: «…не туне бо человеку ангеломъ бытии сиречь невозможно бытии человеку ангеломъ кромѣ скорбѣй и болѣзней даромъ».

Л. 33 об. – «Сѣющии слезами радостию пожнут ходящии хождаху и плакахуся мечтающее сѣмена своя грядущее же приидутъ радостию вземлюще рукояти своя» (Псаломъ 125).

Л. 34 – Пролог 16 марта. Нач.: «Егоже рече Господь любитъ того и казнитъ аще видиши кого многи бѣды приемлющи и скорби блажи его и позавиди ему….». Конец: «Смотри же и прежде Исавъ богатѣяще скверникъ сыи а Ияковъ правдивъ сыи и многи поятъ скорби».

Л. 35 – Старчество слово 4. Нач.: «Гдѣ скорбь ту вѣнцы гдѣ терпѣние ту и дарове, гдѣ труды ту и честь…». Конец: «Немного с людьми бесѣдуй и суетнаго ничтоже не говори немного спи но молися Богу на всякъчасъ».

Л. 36 – запись вкратце. Повѣсть отца Палладия о Евлогии (Лапсаик). Нач.: «Повѣда намъ отецъ Паладие философъ рече нѣкто от отецъ именем Евлогие отвержеся мира и расточи вся имѣния своя…». Конец: «Егда братия сотворяху 40 днии прокаженному же трети день яже увѣдѣвъ Кроние и удивися и повѣда всѣмъ отцем яже прорече о них велики Антоние вскорѣ сбышася».

Л. 39 – на вклеенном листе: «О исповѣдании». Выписки из Пролога (24 мая, 13 мая, 29 декабря, 30 сентября), Апостола толкового, Библии (книга Ездры), исповедания миряном, Захария Копыстенского, Зонаря, Старчество, Лапсаика, Номоканона.

Л. 50 – Святцы. Нач.: «Благовѣрныи царевичъ Димитрии Углецкии родися от благочестиваго корене царя Ивана содержателя Русския земли иже от Августа Римскаго…». Конец: «Дмитрии убиенъ бысть повелѣниемъ Бориса Годунова от Никиты Качалова и Данила Битяговскаго закланъ же бысть ножемъ».

Л. 51 – краткие выписки из Деяний апостолов, Альфы и омеги, Кирилла Иерусалимского, Кормчей на разные темы.

Л. 52 – Нач.: «11 мая обновление Царяграда бысть во время первого собора егда Константинъ Велики царь христиански принесе престолъ от Рима в Византию и разшири место над седмию горъ стѣнами превеликими и воздвиже в немъ предѣлы пресвѣтлы и наречено бысть мѣсто то от святыхъ отецъ 318 тогда собраныхъ именемъ царским Константинополь и Новый Римъ…». Конец: (имя не названо, выписка, с предшествующим текстом не связано) «В лѣта 5836 и положенъ бысть в рацѣ златѣ в Царѣградѣ в церкви святыхъ апостолъ».

Л. 53 – краткие выписки на разные темы (о смысле имени Христос, пояснения к стихам и образам Апокалипсиса и т.п.) из Толкового Евангелия, толкового Апостола, Иоанна Дамаскина, Зонаря, Жития Андрея Уродивого, Святцев.

Л. 62 – вклеенный лист «О заповѣдехъ Господнихъ». Выписки из Ветхого Завета, Катехизиса.

Л. 68 об. – чистый.

Л. 69 – Краткие выписки о новозаветных заповедях из Катехизиса, Златоуста, Евангелия.

Л. 73 – выписки о житии с женою и девстве из Евангелия, Дионисия Ареопагита, Кирилла Иерусалимского.

Л. 77 – Пролог 9 марта о Пафнутии мнисѣ и о добродѣтели стрѣйшины села. Нач.: «Добродѣтели же старѣйшина повѣда 30 лѣтъ от подружия самъ ся отлучихъ три точию лѣта живъ с нею и три от нея сыны родихъ…». Конец: «…миръ многъ любящимъ имя твое и разумѣ Пафнотии яко мужь той преставися къ Богу».

Л. 78 – Евангелие толковое в неделю 1 поста лист 47. «Но сохраните мужи и жены постели не скверны даже и бракъ честен соблюдается и чистъ вездѣ и без зазора будетъ…». Конец: «Се бо есть благоугодно Богу и аще тако творите недалече будете царства небеснаго».

Л. 79 – Апостол зачин 254. Нач.: «Мужие любите жены ваша и не гнѣвайтеся на нихъ. Толкование. Сиречь да не будетъ между вами брани нѣсть бо горчайшаго яко же мужсви брань к женѣ велии убо гнѣвъ от уда своего». Конец: «Утаено бо есть сединение и любовь являетъ яко тѣло другъ друга суть».

Л. 80 – Коринфянам зачин 136. Апостолъ. Нач.: «А о ихъ же писасте ми добро человеку женѣ не прикасатися но блудодѣяния ради кождо свою жену да имать и каяждо жена своего мужа да имать».

Л. 80 – Златоуст. Нач.: «Егда три велия грѣхи ти великие обличи первое распри церковныя и другое блудодника третие лихоимцу…». Конец: «…хощу всѣхъ человековъ бытии якоже азъ и обрѣзования во апостолы на время попущаху не аки законъ учаше хранити но июдейской немощи сходящи».

Л. 80 об. – выписки из Апостола и Златоуста о супружеской верности.

Л. 89 об. – Альфа о постѣ 167 листъ и ниже. Нач.: «Постъ есть не токмо еже поздно ясти, но и еже мало ясти и не еже во вторыи день ясти есть воздержание но еже не искати различных брашенъ». Конец: «А иже в разумѣ постится кто не имать себѣ яко добродѣтель но да воздержание стяжет цѣломудрие и смирение».

Л. 89 об. – выписки о посте из Номоканона, Кирилла Иерусалимского, Апостола, Большого устава.

Л. 95 – Евангелие от Иоанна зачин 9. Нач.: «Господь реклъ азъ есмь свѣтъ миру ходяй по мнѣ не имать ходити во тмѣ но имѣти свѣтъ животныи. Апостолъ Павелъ зачин 224. Нач.: «Единъ Господь едина вѣра едино крещение единъ Богъ и Отецъ всѣхъ». Конец: «Сия помышляйте имъ же научистеся и приясте и слышасте и водѣсте во мнѣ сия творите и Богъ мира да будетъ с вами аминь».

Л. 97 – Краткие выписки на разные темы (о добродетелях, мудрости, правде, истине) из книги Правая вѣра, канонов, Пролога (октябрь), Синаксаря, Кормчей, Триоди, Исаака Сирина, Никона Черногорца, Иоанна Дамаскина, Апостола, Златоуста.

Л. 105 – Из слова в 9 день мая Пролог. Нач.: «В лѣто по тысящи девятьдесять шестое от воплощения Сына Божия при царѣ грѣчестеѣмъ Константинѣ в лѣта же руских князей Всеволода в киевѣ и сына его в Черниговѣ судомъ Божиимъ и промысломъ его нашедшимъ измаилтяном на землю греческую об ону страну моря от Корсуня града …». Конец: «…яко да явѣ непокаряющихся истинѣ в день пришествия своего безотвѣтны сотворитъ владыка».

Л. 106 – краткие выписки из Евангелия о Духе Святом, о грехах.

Л. 107 – Пролог 9 день сентября. Поучение святаго Стефана. Нач.: «Не пии вина да не сотворитъ ти сердце осквернено властехъ похотныхъ не яждь дважды днемъ да не отолстѣетъ ти плоть…». Конец: «Ничтоже внесохомъ в миръ сей ниже изнести что можемъ». Толкование 416 лист.

Л. 108 – Краткие выписки из книги Иисуса сына Сирахова, Пролога, книги Правая вера на тему греховности.

Л. 110 – Кормчея лист 144. Правило Карфагенского собора. Нач.: «Иже второе крестити кого крещение первое примша от православия различная правила отрицают…». Конец: «…таковаго без сумнения крестити подобаетъ да не размышления ради  лишится бжественнаго очищения».

Л. 110 об. – даты крещения княгини Ольги, князя Владимира.

Л. 111 – краткие выписки из Апостола, Катехизиса, Кормчей, Василия Великого, Большого потребника, Матфея Иерусалимского, Апостола, Маргарита.

Л. 125 – Кормчая. «О брадобритии от Константина Авалина и еретика суща се узаконено есть на томъ бо вси знаяху яко еретическия слуги суть…».

Л. 134 – выписки слов 1, 5, 7,10, 12 из книги Никона Черной Горы, Кормчей, Библии.

Л. 145 – Глава 14 Цвѣтник Дорофея. Нач.: «В естествѣ бо человечи царство и нищета сиречь царство небесное и будущая мука внутрь есть человека…». Конец: «…и недостойно суть противу будущия радости единому дне тысяща лѣтъ будущая бо радость безконечна суть».

Л. 149 – Глава 15. Всякаго бо человека льститъ врагъ с часу на часъ житейскими сластьми и красотами и похотьми…». Конец: «…дондеже во плоти сей непрестани  от подвига днию и нощию подвизаяся о спасении своемъ».

Л. 154 – Глава 18 Цвѣтник святаго Дорофея. Нач.: «Премудро есть дѣло поистиннѣ премудро и нѣсть премудрѣе сего на семъ свѣте еже есть да кто душу свою спасетъ…». Конец: «…точию восходятъ на него терпящии скорби и болѣзни и смиренномудрии».

Л. 154 об. – чистый.

Л. 155 – Глава 18 Цвѣтникъ Дорофея. Нач.: «Дано бо человеку на волю суета мира сего врата на востокъ врата на западъ пути два: путь жизни и путь погибели…». Конец: «…сиречь невозможно быти человеку ангеломъ кромѣ скорбей и болѣзней даромъ».

Л. 156 об. – чистый.

Л. 157 – «Помысли убо о человече и буди разумѣя се бо житие 80 лет или 70 или паки до 100 лѣтъ живешъ богатѣешъ женишися и дѣти приживеши…». Конец: «…ни власъ единъ не погибнетъ всякое естество престанетъ наго обличаемо и кождо отвѣщаетъ о дѣлѣхъ своихъ» (Житие Антония Великого).

Л. 158 – «О жизни сей должно есть намъ небрещи все б еже в ней сладкое и красное еже есть богатство и слава и пища и питие и вся сласти временныя суть…». Конец: «…отходимъ отсюду смертнымъ разлучениемъ на безконечную жизнь наги сущее» (Старчество слово 55).

Л. 158 об. – чистый, сверху: «Глава 17 книги святаго Дорофея».

Л. 150 – Глава 17. Нач.: «О человече аще и тысящу лѣтъ живеши не семъ свѣтѣ питаяся и наслаждаяся яко овенъ на заколение в день пира умащаяся и украшаяся яко лиса льстивая…». Конец: «Никтоже может минути чаши сея горчайшия помяни яко земля еси и в землю паки пойдеши».

Л. 160 – Катихисизъ большой глава 38 лист 156. Нач.: «Вопросъ скажи ми о человѣцѣ что он есть и каковъ есть человекъ». Конец: «…есть земныи и небесный краткожизненъ и безсмертенъ видимъ и мысленъ посредѣ худости сыи и величества еже о тѣлѣ и души».

Л. 161 – Катихисисъ большой лист 158. Нач.: «Вопросъ каковъ бысть человекъ по грѣхопадении». Конец: «…и внезапу изъ безсмертнаго бысть смертенъ из благаго золъ из святаго грѣшенъ изъ благословеннаго проклятъ богатъ и обнища и прочая».

Л. 162 – Глава 19 Цвѣтника Дорофея. Нач.: «Дарова бо Богъ человекомъ чювства душевная и тѣлесная душевная бо чювства се есть умъ…». Конец: «…ими же дѣлаемъ добродѣтели душевная и тѣлесная».

Л. 162 об. – Нач.: «…но приидѣте вси любящи мя и лобзаите мя послѣднимъ цѣлованиемъ…». Конец: «…кождо бо от своихъ дѣлъ или прославится или осудится» (песнь Ильи Пророка).

Л. 164 – Из погребения умершимъ миряномъ. Нач.: «Безчислено будетъ блудно живущимъ мучение скрежетъ зубомъ плач неутѣшимыи мракъ безъ свѣта…». Конец: «и на мѣста прочихъ мукъ страшныхъ яже суть уготована на отмщение беззаконнымъ и непокоривымъ грѣшникомъ».

Л. 165 – Из погребения миряномъ. Нач.: «Весь животъ нашъ яко цвѣтъ есть дымъ же и прахъ и яко роса утреняя…». Конец: «…гдѣ очи краснии и зракъ нашъ все изсше яко сѣно вся исчезнуша».

Л. 166 – притча о дворѣ и змии. Нач.: «Человекъ вселися во дворъ с женою сыномъ и с рабомъ и слаша от многихъ какъ во дворѣ но приидѣте вси любящи мя и лобзаите мя послѣднимъ цѣлованиемъ мия умерщвляѣтъ и помысли…». Конец: «Но доколѣ время имамы попецемся о спасении душъ нашихъ» (Златоуст понедельник 5 или поста притча о дворѣ и змии).

Л. 169 – чистый.

Опубл.:
Мелихов М.В. Рукописные сборники печорского старообрядца С. А. Носова: сборник № 9 //
Вестник Сыктывкарского государственного университета.
№ 5. 2015. С. 115–122.


1 Личный архив Р. С. Носовой.