Учусь я от скуки,
Беру карандашъ в руки,
Сажусь на стул дубовый,
Беру лист почтовый...
Пописавши
Степанъ Анхѣновичь Носовъ
Описание сборника С. А. Носова № 11

Описание рукописного сборника (книги) № 111

Подгот. М. В. Мелиховым

Книга 11.

Описание словъ по книгѣ сей. 150 л., переплет – от учебника «Эстетическое воспитание в детском доме». Подражание печатным буквам, заголовки написаны красными чернилами или красной пастой. На верхней крышке наклеен ярлычок из красной бумаги: «Книга (AI). 11», на нижней крышке переплета запись карандашом, видимо, Р.С. Носовой: «Прочла 16 дек. 2004 г. Прочла 10 января 2005 г.»

Л. 1 – Выписки из Толкового Евангелия о мытаре и фарисее, высокомерии, гордыне, молитве, крещении.

Л. 23 – выписки из Триоди постной и Синаксаря  в неделю мясопустную.

Л. 24 – Пролог 8 день ноября. Сказание о чюдесѣхъ великаго божия архистратига Михаила и прочих ангелъ како поразну являхуся и чюдодѣйствова сведено вкратцѣ. Нач.: «Многи и велики благодѣяния Божия к человѣкомъ быша ангелы божиими ходатаи бо и помощницы к Богу и молебницы...». Конец: «Того ради соборадень сей празднуемый собор святага архангела Михаила нарицается».

Л. 28 – в той же день слово о Иоаннѣ огородницѣ. Нач.: «Огородникъ нѣкии именем Иоаннъ нарицаемъ зѣло бѣ милостивъ к странным яко дѣлаше во градѣ и весь трудъ свой даяше в милостыню..». Конец: «И иде во градъ и видѣ его копающа землю и прослави Бога Господа блажени милостивии яко тии помиловании будутъ от Бога».

Л. 28 об. – Прологъ ноября 16. из поучения отца Памвы. Нач.: «К сему же внидетъ в люди безвѣрие и ненависть...». Конец: «...великъ будетъ в царствии небеснѣмъ богу нашему слава».

Л. 29 – выписки из Толкового Евангелия (о заповедях Божиих, в неделю мясопустную и пр.)

Л. 44 – Прологъ 22 октября. Память святых седми отрокъ иже во Ефесѣ Максилияна и Амвлиха Мартинянина и Дионисия, Антонина и Константина и Иоанна. Нач.: «Сии святи бяху при Деки царѣ и время обрѣтше и совѣщавшеся вся яже имяху нищимъ раздаша...». Конец: «Общии праздникъ сотворивъ и одаривъ коегождо в своя отпусти, славя и благословя Бога».

Л. 48 – Пролог 19 октября о Клеопатре блаженныя и сына ее Иоанна. Нач.: «Сия бѣ от Вифиаиды града живущи в селѣ именемъ Сирѣ...». Конец: «...видяше сына своего со Иуаромъ во аггельстѣй одежди скончавши же лѣто едино преставися угодившее Богу и положена бысть в церкви святаго Иуара».

Л. 54 об. – Пролог 21 октября о пользѣ души поучение Иллариона. Нач.: «Потщитеся молю вы братие и сестры къ вѣчнѣй жизни свѣтлѣй юже намъ Господь по своей милости ту не даетъ..». Конец: «Аще ли обрящетъ ню смерть в покаянии то всѣхъ скорбныхъ избывшее общая улучим благая о Христѣ Исусѣ Господѣ нашемъ ему же слава со отцемъ и со святымъ духомъ».

Л. 56 – Прологъ о муринѣ древосѣчнѣ. Нач.: «Бысть нѣкогда в Кипрстѣй странѣ бездождие много и моли Бога о семъ страны тоя епископъ...». Конец: «Поимъ же его епископъ и препита и давъ ему покой дондеже преставися к Богу».

Л. 57 – Прологъ 9 ноября слово от апостольских дѣяний о умершихъ. Нач.: «Да творятся по умерших третины и девятины такожде и четыредесятины...». Конец: «Праведен бо Господь и правду любитъ и воздастъ комуждо по дѣломъ его».

Л. 57 об. – Прологъ 21 ноября слово о судѣхъ Божиих неиспытаемых молившуся о них нѣкоему мниху дабы вѣдал судбы Божия. Нач.: «Бяше нѣкии отходникъ чернецъ исполнен всея добродѣтели и моляшеся Господеви глаголя сице...». Конец: «И о сих повѣдая всѣмъ и тако спасе душю свою о Господѣ Бозѣ спасѣ нешем».

Л. 59 об. – Прологъ 11 сентября слово еже не отчаятися своих ради грѣховъ Божия милости. Нач.: «Ничтоже возбраняетъ противу хотящему спастися ни сумнѣние ни лѣность...». Конец: «...да тѣми свершении наслѣдницы будемъ вѣчныя жизни о Христѣ Исусѣ Господѣ нашемъ ему же слава».

Л. 61 – Пролог 16 октября слово о лицемернем черньцѣ. Нач.: «Повѣдаше Афанасии презвитер повесть страшну яко монастырь есть глаголемыи Галат...». Конец: «...и симъ от него реченнымъ и абие умре и не попусти Богъ пребыти ему дабы покааниемъ от змия егоже видяше избавитися возмоглъ».

Л. 61 об. – Прологъ 3 декабря слово о дѣлехъ человеческихъ. Нач.: «Рече Данилъ ученикъ отца Арсения повѣдаше нам отецъ Арсении яко о иномъ нѣкоемъ глаголя...». Конец: «Достоитъ же всякому  человеку с чистотою добродѣтели стяжати да не вотще трудится».

Л. 62 – Прологъ 23 декабря слово о супротивныи всяцѣмъ. Нач.: «Обаче да скажемъ в малѣ как супротивится в сердцы злыхъ неправда каколи изможе правда и побѣждена неправдою...». Конец: «...вражия силы прелестныя не убойся но воздѣржевайся аще и врагъ поущаетъ тя на зло но Богъ на добро».

Л. 63 – Прологъ 19 февраля. Нач.: «Се ти показано есть како угодити Богу и не рцы не могу аще бо хощеши с сими же приступи ко владыцѣ...». Конец: «...яко древни святи в мирѣ сущее с женами и дѣтьми живущее и в богатствѣ и в домѣхъ сущее велицѣхъ...но занеже вся повелѣния Господня исправиша».

Л. 63 об. – Пролог 27 февраля. Поучение Иоанна Златоуста о смерти. Нач.: «Молю убо братие имѣйте выну смерть пред очима си о сей бо помышляюше не имати согрѣшати не вѣмы бо в кии часъ приидетъ...». Конец: «...да не лѣнитеся о своемъ спасении  яко да бо кто всѣетъ тако и пожнетъ».

Л. 64 об. – Прологъ 8 февраля слово святаго Ефрема к богатымъ о милостыни. Нач.: «Не рцы имѣние мое есть но глаголи поручено ми есть на мало дни...». Конец: «...видя тя яко царя небеснаго печать носиши и к тому идеши ему же слава».

Л. 65 об.– Пролог 19 генваря слово о спасшемся от болѣзни милости ради и паки раскаявся и умре. Нач.: «Человек нѣкто бѣ в Константинѣ градѣ разболѣвся и смерти убоявся нищим даде тридесять литръ злата...».

Л. 66 об. – Пролог июля 16 слово о согрѣшивших и не хотящихъ каятися. Нач.: «Мнози от согрѣшающихъ присно глаголют смрада исполнен есмь како могу приближитися к Богу...».

Л. 67 об. – Пролог 18 июля поучение к покаянию еже не оставити молитвы. Нач.: «Не отчайся человече ни отступай молитвы и приди к церкви грѣшенъ сыи с воздыханиемъ помолися к Богу и дасть ти человеколюбие свое...».

Л. 68 – Пролог 21 июля слово святаго Афанасия яко мнози праведнии злою смертию умираютъ а грѣшнии праведною. Нач.: «Бяше черноризец отходникъ знамении и чюдесы сия и имѣ ученика етера съ собою в пустыни».

Л. 68 об. – Пролог март 30 святаго отца Анастаися синайскаго о нѣкоем отцѣ преставльшемся иже не осуди никогоже. Нач.: «Глагола святыи Анастасии синайский яко мужь нѣкто во мнишеском образѣ пребывая в небрежении всякомъ и лѣностию свое житие скончавъ...».

Л. 69 об. – Пролог 23 марта слово о напрасной смерти и о судѣ и вопрошении Александра. Нач.: «Во единъ от днеи человекъ нѣкто в рѣку впад и умре и ови убо глаголаху по грѣхомъ своимъ восприятъ...».

Л. 70 об. – Прологъ 19 ноября притча святаго Варлаама о временнѣмъ семъ вѣцѣ. Нач.: «Сего свѣта житие человеческое маловременное и подобно есть мужу бѣгающу от лица беснующагося...».

Л. 72 об. – Прологъ 28 сентября слово о притчи сказаемой о тѣлѣ человечи и о душе и о воскресении мертвыхъ. Нач.: «Человекъ нѣкто добра рода насади виноградъ и оплотомъ огради...».

Л. 74 об. – Толковое Евангелие от Матфея зачин 77 слово 32. Нач.: «Рече Господь притчю сию уподобися царствие небесное человеку царю иже восхотѣ стязатися о словеси с рабы своими...».

Л. 79 – Пролог слово от Лимониса что ради не вниде святая Богородица в храмъ Кирияка попа (октябрь 1). Нач.: «Кириякъ попъ лавры Каламона иже на святомъ Иорданѣ повѣдаше намъ глаголя...».

Л. 80 – Прологъ 9 ноября слово Евагрия мниха о цѣломудрии и о воздѣржании от бесѣдъ женских и о зрѣнии на лица ихъ и о чревообьядении и о блудѣ. Нач.: «Цѣломудрие созидается от воздѣржания воздѣржание бываетъ от страха Божия...».

Л. 83 – Прологъ 3 апреля. Нач.: «Рече бо велики апостолъ Павел яко пьяницы не наслѣдятъ царства небеснаго но уготована имъ мука вѣчная с разбойники..».

Л. 85 – Прологъ 27 сентября слово святаго Евагрия еже не судити ближнему. Нач.: «Видиши ли кии грѣхъ есть тяжчайши сего еже судити ближнему что убо того тяжчайши есть...».

Л. 86 – Прологъ сентября 14 слово о двою мниху яже спасоста блудницу. Нач.: «Два нѣкая мниха идяста от пустыни в Тарс градъ потребы ради и обитаста в гостиницѣ еже ту препочити нощь...».

Л. 86 об. – Прологъ 2 ноября слово о святѣмъ Серапионе како спасе блудницу. Нач.: «Черноризецъ нѣкии именемъ Серапионъ живыи в пустыни единою же прииде во градъ потребы ради и видѣ блудницу и глагола ей...».

Л. 87 – Пролог 9 ноября слово яко полезно есть над умершим память творити. Нач.: «Бѣ нѣкто плѣненъ ис Кипра и дошедшу ему в Переиду и тамо затвориша его в темницу».

Л. 88 – Пролог 22 ноября слово о Пафнотии мнисѣ како спасе разбойника. Нач.: «Пафнотии мнихъ житие постное изволив вина же николиже не вкушаше...».

Л. 89 – Цвѣтник слово 2 лист 19. Слово от Патерика о преподобне Макарии како обрѣте главу идольскаго жреца. Нач.: «Святому Макарию нѣкогда ходящу по пустыни обрѣте главу человечю лобъ голъ и бия ея жезломъ вопроси ю глаголя кто еси ты человече...».

Л. 89 об. – Из книги Измарагды глава 2 поучение святаго Иоанна Златоуста о злой лаи матерной. Нач.: «Не подобаетъ братие православным христианомъ матерны лаятися к брани понеже суть мати Божия святая Богородица приснодѣво Мария...».

Л. 91 – О брадобритии. Нач.: «Святый апостолъ Павелъ предостерегая православныхъ христианъ от обольщения еретиковъ пишетъ...».

Л. 93 об. – По 96 правилу 6 собора и от Толкового Зонаря. Нач.: «Брѣющии бороду и украшающии волосы по прелести мирской подлежатъ отлучению».

Л. 95 об. – Книга Златоустъ слово 85 листъ 249. Нач.: «За умершихъ в нечестии и разновѣрии...».

Л. 96 – краткие выписки из Синаксаря, Кормчей, Зонаря о крещении и молении за усопших.

Л. 97 об. – Книга Кирила Иерусалимскаго слово о пременении праздника Пасхи. Нач.: «Вся бо елика сотвори Богъ в полномъ или совершенномъ существѣ вчини якоже человека...».

Л. 98 об. – Прочее пространно зри сего слова в книзѣ Кирилла Иеросалимскаго о пременении праздника пасхи.

Л. 99 – Прологъ 12 ноября чюдо святаго Иоанна Милостиваго о женѣ юже прости от грѣха по смерти своей. Нач.: «Жена нѣкая в тяжекъ грехъ впадши и сего не могущи за срамъ исповѣдати отцу духовному и прииде вѣрующи к святому и падши на ногу его со многими слезами...».

Л. 100 – Пролог 16 ноября слово святаго отца Памвы поучение ко ученику своему. Нач.: «Авва Памвъ посла ученика своего во Александрию градъ потребы ради нѣкоея и продати ручное дѣло его...».

Л. 102 – Повѣсть о нѣкоемъ попѣ умершемъ его же дѣти духовнии умерши же камениемъ в студенецъ адски изгнаша. Книга Зерцало Великое глава 89. Нач.: «В веси нѣкоей попъ невоздержнаго жития и еже ему поручена вѣ не точию когда попечеся о заблудшихъ к покаянию привести но ниже о себѣ радя, в томъ тако умершу...».

Л. 103 – Книга Кирилла Иеросалимскаго глава 3 лист 13. Нач.: «Якоже первѣе при Нои ради беззаконосмѣшения весь миръ потопомъ погуби. Также и нынѣ егда вси человецы во осквернение впадоша и своемышленное беззаконие творяху...».

Л. 103 – хронологические записи: о потопе, о седьмом вселенском соборе, об обретении царицей Еленой креста Господня, о восстановлении государства Израиль в 7455 г., о начале княжения Рюрика, о крещении Киева, о прибытии Антония Римлянина в Великий Новгород на камне в 6619 г. и др.

Л. 105 – По проречению Андрея Цареградскаго. Нач.: «Востанетъ царь от нищеты 150 дней. К. М. род. в 1818 г. По его учению продолжалось революционное движение до 1917 г. 100 лѣтъ послѣ рев., прошло 50 лѣт сов. власти, сие число разумѣеть 150 дней за 150 лѣтъ...».

Л. 106 – Индиктионъ значится 532 лѣта. Начало 19 индиктиона было в лѣто 6716 индикт 2 кругъ лунѣ 1...

Л. 106 − О седмицах. Нач.: «Едина седмица 49 лѣтъ и для закрытия седмицы значился годъ 50−и, который именуемъ авилео...».

Л. 106 об. – хронологические выписки о соответствии событий из русской истории (падение веры в Украине и Белоруссии, революции) Апокалиптическим пророчествам.

Л. 107 об. – Архимандрит киево−печерский Захарий Копистенский в 1620 г. в книгѣ своей «Полинодии» преднаписалъ и согласно сему и Нафанаилъ игуменъ списатель «Книги о вѣрѣ» то же предсказал. Нач.: «...что первое по тысящи лѣтъ Римъ отпал со всѣми западными странами от восточныя церкве в 595 лѣто по тысящи, жители в Малой России к римскому костелу приступили се второе оторвание христанъ...».

Л. 108 об. – Краткие выписки из Апокалипсиса.

Л. 110 об. – В слове мученика Ипполита в неделю мясопустную писано лист 81. Нач.: «И вси тѣсноты ради пищныя к нему придут (антихристу) и поклонятся ему и дастъ  имъ знамение на руцѣ деснѣй и на челѣ ...».

Л. 111 – Блаженный Андрей глава 7. Нач.: «Другия хотятъ погубити нечисти языцы, а другия чистыя рати...».

Л. 111 – В видении 5 апостольскому мужу архангелъ Уриилъ сказалъ. Нач.: «Поиди и возвѣсти избраннымъ Бога что этому миру должно погибнуть посредствомъ крови и огня...».

Л. 111 об. – Ипполитъ на книгу пророка Даниила. Нач.: «В самомъ дѣлѣ если дьяволъ на короткое время получилъ власть возмутить землю...».

Л. 112 – Ипполитъ папа римский толкование на книгу пророка Даниила видѣние 8. Нач.: «Провозглашенныи ими царемъ всѣми прославленныи и ставши мерзостию запустѣния миру антихристъ будетъ царствовать в продолжение тысячи двухъ сотъ девятидесяти дней...».

Л. 113 – Апостолъ к солуняномъ послание зачин 271. Нач.: «А о лѣтѣхъ и временѣхъ братие не требѣ есть вамъ писати сами бо вы извѣстно вѣсте, яко день Господень якоже тать в нощи тако придетъ...».

Л. 113 – Кирилъ Иеросалимскии глава 4. Нач.: «Яко  Христосъ времене пришествия своего и кончины вѣка никому не сказа токмо знамения нѣкая и раздѣления повѣда...».

Л. 114 – Свидѣтельства о Цареградѣ. Нач.: «При еще по заповѣданию блаженнаго Андрея Неокесарийскаго святыя предреченныя глаголы не усбышася еже цареградскаго родоколѣния турецкое царство возодолѣти и паки произвести Греческое царство в Царѣградѣ, о чемъ в книзѣ Хрисмологионе о главѣ 77 в сочислении 2 сице засвидѣтельствуетъ...».

Л. 116 – «Зерцало Великое» глава  201 видѣние священноинока о погибшей матери. Нач.: «Нѣкто священникъ молися о матери своей и отпущении грѣховъ ея. И се внезапу видѣ свою матерь сѣдящу на змии страшнѣм из устъ же ея исходитъ пламень огненный...».

Л. 117 об. – «Зерцало Великое» глава 642 о еже како дѣтище взаимъ взятыхъ вещей забы возвратити и за сие велие мучение терпяше. Нач.: «Бѣ нѣкии отрокъ девяти лѣтъ сыи во глаголании красныи впаде же в недугъ  и умре и по смерти показася матери своей зѣло ужасныи...».

Л. 118 об. – «Зерцало великое» глава 56 слово о том, яко пьяница осужденъ по смерти питии огнь смолу и серу. Нач.: «Близъ града Колны бѣ нѣкии воинъ Радунгеръ велики винопийца тако охочи питии иже до различныхъ весей идѣже посвѣщение храмовъ ездя, еже напитися...».

Л. 119 – «Зерцало Великое» глава 55 слово о клеветникѣ иже по смерти осужденъ языкъ свой ясти. Нач.: «Нѣкии злаго нрава и злоязычныи человекъ извыче яко пес тайно изгрызати и тако ему сущу смерть его постиже и недопустити его покаятися...».

Л. 120 – «Зерцало Великое» глава 649 яко отроча в пяти лѣтѣхъ недобрѣ воспитанием родителей обыче злоречити и за сие от дѣмоновъ во адъ очевидно восхищен бысть с лона родителей. Нач.: «Аще о всѣхъ дѣтехъ крещеныхъ вѣровати подобаетъ иже в таковомъ незлобии преставляются и въ царство Божие входятъ...».

Л. 121 об. – Речеши: страшный судъ гдѣ имать бытии отвѣщаемъ. Нач.: «Страшныи судъ имать быти на удолѣ Иосафатовой горѣ Елеонстѣй, прилѣжащей близъ Иеросалима...».

Л. 122 – Благовѣщение пресвятѣй Богородицы бысть. Нач.: «В лѣто 5499 в неделю в 5 часъ дне одися Господь нашъ Исусъ Христосъ от пречистыя дѣвы Марии...».

Л. 123 – «Правая вѣра» глава 15. Нач.: «В дѣянии святыхъ апостолъ зачин 7 глаголется вкупѣ же Петръ и Иоаннъ восхождати во святилище...».

Л. 123 – Вопрос: Колико дней былъ мертвъ Господь. Отвѣтъ. Нач.: «Явѣ убо яко 36 часовъ...».

Л. 124 – Вопросъ. На колицѣхъ сребреницѣхъ Июда предаде Господа нашего. Ответъ. Нач.: «На тридесяти сребреницѣхъ а цена единому сребренику 12 литр, а всѣхъ литръ 360, а литра содержитъ 60 рублей...».

Л. 125 – Евангелие толковое от Иоанна зачин 60. Нач.: «Краниево же мѣсто глаголаху лобное мѣсто и слово удержашася яко ту погребеся Адамъ да идѣже начало смерти...».

Л. 126 – Слово о юноши, спасшем свою матерь. Нач.: «Бѣ нѣкий инокъ живыи в дальней пустыни к нему же нѣкогда прииде инъ нѣкии младыи инокъ старецъ же по обычаю странноприимства приятъ его во свою келию...».

Л. 128 – Вопрос: А еже о Трояне и Феофилѣ и сухой главы что бысть отвѣтъ. Нач.: «Поистинѣ избавлении быша от мукъ но не соборнымъ прошениемъ, но за молитвы святыхъ великихъ...».

Л. 128 об. – Кормчея глава 3. Нач.: «По смерти ибо нѣсть неправда у Бога, праведенъ Господь и правду возлюби...». 

Л. 130 – Евангелие зачин 9. Нач.: «Вознести же ся слыша разумѣй еже повѣситися на высоцѣ бо бысть повѣшенъ да и воздух освятит землю...».

Л. 131 – Евангелие зачин 8. Нач.: «Сугуб бо человекъ сыи от тѣла и души сугубо имать и таковаго порождения образъ...».

Л. 132 – Отвѣты блаженнаго Андрея Епифанию о душе человека. Нач.: «Что ти есть чадо человеческая душа но все оно состоитъ плоти бо сей кального нашего тѣла та есть любо животъ любо плоть...».

Л. 133 – Библия книга пророка Даниила глава 7, 9, 12. Нач.: «И словеса на вышняго возглаголетъ и святых вышняго смиритъ и помыслитъ прменити времена и закон...».

Л. 133 об. – Книга Апостолы очерки жизни и учения святаго апостола и евангелиста Иоанна Богослова издания Москва, 1856 страница 256. Нач.: «Одно только составляетъ самую трудную и почти неразрешимую задачу: как понимать исчисления пророческая 42 мѣсяца – 1260 дней время, времена и полвремени...».

Л. 134 об. – В неделю мясопустную Ипполитъ папа римскии. Нач.: «Сего ради разумѣваи во время оно усолкнетъ яко время зло есть навыкни возлюбленне иже тогда человекомъ лукавство ...».

Л. 135 – Книга пророка Ездры глава 142. Нач.: «Нынѣ глаголи тебѣ знамения яже показахъ и сония, яже видѣлъ еси в сердцы твоемъ положи я ты бо восприятъ будеши от всѣхъ обратишися остатнии с совѣтомъ моимъ...».

Л. 136 – 3−я книги Ездры глава 15. Нач.: «Горе вѣку и иже обитаютъ в немъ понеже приближися мечь и сокрушение ихъ и востане языкъ на языкъ к брани...».

Л. 137 об. – 3−я книгъ Ездры глава 16. Нач.: «Начало болѣзней и многа стенания начало глада и многи погибели начало браней и убоятся власти начало золъ и вострепещутъ вси...».

Л. 139 – Книга Маргаритъ слово 13 Иоанна Златоустаго написанное имъ во время преставления своего3. Нач.: «Хощу убо указати извѣстно от святых писании яко не всѣ именующиеся християне суть християне но умомъ прельщаются о маломъ семъ нарицании...».

Л. 145 об. – Книга Видѣние Григория ученика Василиева како извести ему Феодора о мытарствах. (список 21 мытарства).

Л. 146 – Кратко о мытарствахъ. Нач.: «И поемше мя святая ангела от земля горѣ на небеса восхождаста к воздуху идущимъ же намъ и се мытарство первое оклеветание...».

Л. 147 об. – Вопрошение Феодорино ко святымъ ангеломъ. Нач.: «Вопросих водящихъ мя ангелъ глаголющи молюся вам господина моя, откуду таковая видят сии беззаконии дѣлатели...».

Л. 150 об. – Вопрошение Феодорино ко ангеломъ. Нач.: «И вопросихъ азъ водящихъ мя святых ангелъ Господине мой, всякаго грѣха ихъ же сотворитъ человекъ еще живъ сыи безъ всякаго ли извѣта истязаема бываетъ...».

Опубл.:
Мелихов М.В. Рукописные сборники С.А. Носова: описание сборника № 11 //
Вестник Сыктывкарского государственного университета. Сыктывкар: Изд-во СГУ им.  итирима Сорокина, 2018. № 8.  С.79−87.


1 Личный архив Р. С. Носовой.
2 Далее в скобках: кратко.
3 Далее в скобках: кратко.