ИЖЕМСКАЯ ЦЕЛИТЕЛЬНИЦА ТАНДЗЕ МАРЬЯ
В УСТНЫХ РАССКАЗАХ

(КОЛЛЕКЦИЯ ТЕКСТОВ из ФА СГУ)

3.Тандзе Марья – быракеыс вед, быраке öтлаын оолiм… Мыйнэ татэн вед олiс, быраке, сыа. <…> Емель Микул ордын. Гöгер Ваньлысь вед, быраке, сылысь эд ныысэ босьтлiс Гöгер Вань. Сэсся чööтiс да, сiен и татшем олэмыс Гöгер Ваньлэн вöлi. <…> Емель Микул ордын олiс, Порозкейын Фал ордын олic, Акимын – ог тöд, код дорын Акимас олэма. Этiе Таисьсэ вед мамыс сьöрти карлэма. Таисьыс тай дикалiс пыр, Феде гöтырыс. Сэсся вед корема, стыд же, быраке, лоома да. Корема вед. Мед, висьталэ, кылэдлас, висьталэ (сiдз вед сернитiс). Мед, висьталэ, кылэдлас. Мамыс водзьын вед абу мыжа. Мамыс, быраке, абу мынтысема ли, мыйке пинясема ли, зыралэма да. <…> Илья покойникес да, Ильясэ вед, Окульлы пуктiс-а, а Окульыд дур вöлi да, из лöсе. Вирыс вед оз лöсео. <…> Зэй сöветнэ олэмась Ире бабекед, висьталэ. Мыля нэ кишкаас эстче зэй уна емсэ сюялэма да. Висьталэ, мыля нэ, висьталэ, Марья дядна, кишкаас емсэ сюялiн? – Но, сыа вед бур, сыа вед оберега. Этадз вед сернитiс, крутэя, сiдз сернитiс. Дзолиндзик вöлi, еджыд сэтшем старука, ми койднанум же сыа, висьталэ, бур. А сэсся ная Емель Микул ордас сыа олэма, 10 ур ку босьтэма чумедансьыс. Сэк вед ур куыд дона вöлi. А рöдъяс на этшандзик, ыысянь, Емель Микул гöтырыскед. Сэсся и, дзоля керкаас олэма да, сэсся сiе восьтан чумедансэ да и, Микул Öндрей да … босьтасныс … чумедансьыс. <…> Ильяыс веське рам вöлi. А Микул Öндрейыс же пустэ. «Тэсьыд, висьталэ, Öндрей Никулаевич, висьталэ, тэсьыд, висьталэ, выытi лэбач оз лэб-а, уутi шыр оз мун-а». – «А мисюмсэ, висьталэ, оз. Сыа сэтшем грубей вöлi. Сылы абу, а Ире бабелы». Висьталэ, мышкам тай только лягуша лепитчис, только, висьталэ, чапалэ, только уяла поскас. Мыйнэ, кутшем лягуша тöлын». <…> Дзоля, ми койдна дзоля тушаыс вöлi, туша вöлi, вöсньыдiндзик дзоля тушаа вöлi. «Сыа бурсэ каре вöлi и лексэ каре?» – «Кыкнансэ карис. <…>» Миян на маме рöдитны из вермы, а Раиса нима ныы вöлi да. Оз и лок. Мыйке нин ыстэ, мыйке, Öграм Вась гöтыр: «Марья дядна, ветлы, висьталэ, мучитче, висьталэ да, кöть мед оз же куу, уна челядьыс да». – «Но, мед этша мучитчыштас». Сэтшем вед. Сэсся воис да сод вылын пукалэ. Сылэн нылыс татче петлiс, Гöгер Вань сае. Степанида вöлi. <…> Тандзе Марьяыс Гамысь вöлэма <…> Да висьталэ, менам, висьталэ, 12 спокоя, висьталэ, керка вöлi … Гамас. Сiе раскулачитэмась. Да висьталэ, мыйнэ раскулачитiсныс тай да вöтлiсныс-а. Мыйнэ, медланнэ, ме тай пыроолi да мый колэ, босьтi. Ачыс вед и висьталэ. Сэсся тай сетэмась же, ог тöд, унаэм, кымын комната сетэмась же, Гамас. <…> Тандзе Марья Степанидаыскед вед Маман Сем Петраыс öтлаасьлiс… Да челядь вöлэма да, ныысэ и нуксэ дзимлялэма. «Ас кинам пукта да и, висьталэ, печаль абу». Сэтшем вед сыа вöлi, мый колэ, сiес и карис. И месеч мысти нукыс кулэма. Степашыс водзджык кулэма. Степашыс сылы абу сетчема, да сiе из любит. А этiя, Кедвасасэ, сыа бура якобитэма Мариныс сыа вöлэма. Быд ногни же йöзсэ вöдитэма. Гидас пырасныс да, скöтыс же абу. Корке Вась Павла тоже пырема, ни öти мöс абу. Сэсся мунэма, метлаас джöмдэма да, мöсъясыс местаасэсь. Ой, уна и бурсэ карис, уна и быредiс. Миянчунум Машес лэччедлiс да, из кучысь. Бабекед из лöсясьны. Миян боговер вöлi. А сыа бабе Öгаш тьöтэс, мыйке Степашсэ мöдэма Фал Сем сае сетны, а Фал Сем Öгаш тьöтэс босьтэма. Сыа из любит миянчунум бабеэс, Машеэс даже из лечит. <…> Ставсэ пуктiс сыа косъяссэ. Мыйкесэ, тоже, позвоночник чеччема нин, мыш вошъема петны, да, сiе лечитэма. Сандраыс висьталэ: Ме ог тöд, кудз, висьталэ, кучысис. Да Фал пыысянас 6 пыысян же зыралэма. Висьталэ, кожанэй сапег, дзуртан сапег ноолiс. <…> Филь нима же мужикыс вöлэма да. Ме иг любит, виьталэ, мужиксэ. А Ире бабе, интереснэй сыа. «Мыйнэ, Марья дядна, абу любитэма, а челядьсэ тай уна же вайлэма». «А, висьталэ, мыйке, корке вед бара веськалас да».

ФА СГУ 2567-486
РК, Сосногорский р-н, д. Винла, В.Ф. Терентьева, 1929 г.р.; зап. 2003 г.

С Тандзе Марья вместе жили. Она ведь здесь жила у Емель Микула, ее дочь брал в жены Гöгöр Вань. Затем бросил ее и поэтому у Гöгöр Ваня была такая жизнь. У Емель Микула жила, в Порожске у Фала, в Акиме не знаю у кого в Акиме жила. Эту ведь Таисию из-за матери «сделала» (испортила). Таисия буйная была, жена Федора. Потом ведь приглашала, стыдно же, наверно, стало. Позвала ведь. Пусть, говорит, привезет, говорит (так ведь разговаривала), пусть, говорит, привезет. Из-за матери ведь не виновата. Мать, может быть, не заплатила или поругалась, когда ее в бане лечила. Покойника Илью ведь (испортила), а хотела Акулину. Акулина капризная была, поэтому не подошло. Кровь не подошла. Очень дружно жила с бабушкой Ириной. Спрашивает, почему в кишку* много иголок воткнула. Спрашивает: «Почему, тетка Марья, в кишку много иголок воткнула». Но это ведь хорошо, это ведь оберег. Так ведь разговаривала, круто. Маленькая была, светлая такая старуха. А потом она у Емель Микула взяла 10 белок из чемодана. Тогда ведь беличьи шкурки были дорогие. А еще родственники были немного, дальние, с женой Емель Микула. И взяла из чемодана (беличьи шкурки). Илья смирный был, а Микул Эндрея напрасно. От тебя, говорит, Андрей Николаевич, от тебя сверху птица не пролетит, внизу мышь не пробежит. А от меня нет, говорит. Он такой грубый был. Ему ничего, а бабушке Ирине (попало). Говорит, к спине только лягушка прилепилась, только, говорит, царапает, только ползая по полу. Какая лягушка зимой. Маленькая, ростом, как мы, маленькая была, худенькая. «Она хорошее и плохое делала?» – «Оба делала». Мама наша родить не могла, девочка по имени Раиса была. Не идет. Уж как не посылает ее жена Öграм Вася: «Тетка Марья, сходи. Мучается, да хоть бы не померла, много детей ведь». – «Но пусть помучается». Такая ведь. Потом пришла и на крыльце сидит. Ее дочь сюда замуж выходила, за Гöгöр Ваня. Степанида была. Тандзе Марья из Гама была. И говорит, у меня, говорит, из 12 комнат дом был в Гаме. Ее раскулачили. И говорит, раскулачили и выгнали. Что ж, пусть, я заходила, да что нужно взяла. Сама ведь и рассказывает. Потом отдали, не знаю сколько, комнат в Гаме. Со Степанидой у Тандзе Марьи жил Петра у Маман Сема. Ребенок был, да дочь и внука убрала. «Своими руками положу, и говорит, печали нет». Такая ведь была, что хотела, то и делала. И через месяц внук умер. Степаш раньше умерла. Степаш ей не поддалась, и поэтому ее не любила. А эта, из Кедвы, она очень портила, Марина эта. По-всякому людей мучила. В хлев зайдут, а скотины нет. Как-то Вась Павла зашла, ни одной коровы нет. Стала уходить, споткнулась о метлу, а коровы на месте. Ой, много и хорошего делала, много и уничтожала. Нашу Машу лечить не взялась. С бабушкой не ладили. Она боговер была. А она (Тандзе Марья) Степаш хотела выдать за Фал Сема, а Фал Сем тетку Öгаш взял. Она не любила нашу бабушку, Машу даже не вылечила. Она все лечила, поясницу. Позвоночник тоже, если даже горб начал появляться она лечила. Сандра говорит: «Я не знаю, как, говорит, взялась». Да в бане у Фала шесть раз зыралэма (поправляла). Говорит, кожаные сапоги, скрипящие сапоги носила. Мужа звали Филь. Я не любила, говорит, мужа. А бабушка Ирина, интересная она, что тетка Марья, не любила, а детей много же рожала. А, говорит, когда-то ведь тоже попадет.