Учусь я от скуки,
Беру карандашъ в руки,
Сажусь на стул дубовый,
Беру лист почтовый...
Пописавши
Степанъ Анхѣновичь Носовъ
Описание сборника С. А. Носова № 4

Описание рукописного сборника (книги) № 41

Подгот. М. В. Мелиховым

Книга 4. Сборник рукописный, 8°, 190 л., почтовой бумаги в линейку, заголовки сделаны красной пастой, основной текст синими, черными чернилами. Переплет – самодельный, картонный, обклеенный зеленой бумагой, корешок черный матерчатый, на верхней крышке прямоугольная бумажная наклейка с надписью: «книга Д».

На л. 190 – две читательские записи, сделанные, видимо, У.С. или Р.С. Носовой. № 1 красной пастой: «Прочла апрель 2003 г. Носова»; № 2 синей пастой тем же почерком: «Прочла ноябре 2005 г. Носова». За Л. 13 – не пронумерованный лист с рисунком креста, раскрашенным цветными карандашами.

Л. 12  – Указание словъ в книзѣ сея 4. Содержание.

Л. 1 − О чтении и послушании святых писании. Евангелие от Луки зачин 35. толкование в 21 неделю. Нач.: «Рече Господь притчю сию. Изыде сѣяи сѣяти сѣмене своего и сѣющу ему ово убо паде припути и попрано бысть и птицы небесныя поядоша…». Конец: «Сия глаголя возгласи имѣя уши слышати да слышитъ. Толкование уши здѣ не телѣсныя глаголетъ но умныя и словесной души суща свойственна».

Л. 3 – О славолюбии, сластолюбии и сребролюбии чти в неделю 28 Евангелие лист 346. Толковое Евангелие в неделю 14. Нач.: «Человеколюбивъ бо сыи владыка многия пути далъ есть нам на сасение а не единъ…». Конец: «Тридесятная же плодоношаяи есть иже третью часть имѣния даяи нищимъ и ничтоже зла дѣлаяи».

Л. 3 об. – Альфа Омега глава 82. Нач.: «Господь нашъ Исусъ Христос Спас и Богъ глаголеъ: Испытайте писания яко вы мните в нихъ имѣти животъ вѣчныи всякъ убо иже слышитъ словеса моя и творитъ я …». Конец: «Воспомянути нужно и Златоуста яко седмь вселенскихъ соборовъ святыхъ отецъ яко седмь столпъ утвержены».

Л. 5 − «Кормчая» лист 646. Преже бо самѣмъ творити таже и инѣхъ учити заповѣдано якоже учителемъ начальникъ глагола иже бо аще сотворитъ прежде рече…». Конец: «Аще кто уклонится от злаго в благое от нечестия в благочестие от прегрѣшении в покаяние о сем и множество ангелъ радуются на небеси о единомъ взыскающемся от погибели».

Л. 5 об. − Апокалипсисъ стих 301. мнози будутъ нерадяще о своемъ спасении кто же словеса Божия любезнѣ не восприиметъ и не вѣритъ и в тинѣ грѣховнѣй пребывати восхощетъ да еще пребываетъ». Конец: «Благо же рабе благи и вѣрныи над малыми былъ еси вѣрными над многими тя поставлю вниди в радость Господа твоего».

Л. 5 об. – Кормчея лист 595. Нач.: «Слыши Господа рекша ученикомъ шедшее научите вся языки крестящее ихъ во имя Отца и Сына и Святаго Духа…». Конец: «Виждь како ти рече блюсти все и исполнити. Павелъ рече облечетися во вся оружия Божия яко избрании Божии».

Л. 5 об. – Апостол толковый лист  103. Нач.: «Самъ убо владыка глаголетъ испытайте писания не испытуяи не обретает искомое егда же не отверзает Богъ сердца нѣкоего сего ради не отверзаетъ понеже безбоженъ есть всуе слво приемлетъ».

Л. 6 – Апостолъ Ияковъ зачин 56. Нач.: «Братие аще кто в васъ заблудитъ от пути истины и обратитъ кто его да вѣсть яко обративыи грѣшника от заблуждения пути его и спасетъ душу от смерти и покрыетъ множество грѣховъ».

Л. 6 – Номоканон при большом Потребникѣ. Нач.: «Долженъ друг другу вспоминати аще увидиши брата согрѣшающа и наречеши да познаетъ грѣхъ свой от рукъ твоих взыщется кровь его аще ли по обличении пребудетъ онъ во грѣсѣ своемъ умретъ».

Л. 6 – По 71 правилу Василий Великий Номоканон лист 41. Нач.: «Равно виновни согрѣшающии и согрѣшающии и скрывающии».

Л. 6 – Евангелие толковое слово 37 и благовествование Матфея зачин Р5 о талантѣ. Погребши талантъ есть иже только о своей пользѣ пецыися а о прочихъ спасении ни едино слово творя сего ради и осужден будет таковыи яко скрывши себѣ благодать юже приятъ от Бога».

Л. 7 об. – Кормчея главы 2, 3 правило 15. Нач.: «Учитель аще и мирскии человекъ будетъ искусенъ же слову учения и нравомъ чистъ таковыи да учитъ будутъ бо рече вси научени Богомъ».

Л. 7 об. – Прологъ 18 мая. Нач.: «Егда найдете на тя лукавыи помыслъ извлечи си мечь еже есть помяни страхъ Божии и посѣчеши всю силу вражию и в трубы мѣсто имѣи божественыя книги…». Конец: «Повелѣвшу убо царю свяжутъ ему руцѣ и нозѣ и во тму кромѣшную ввергнутъ идѣже есть плачь и скрежетъ зубомъ».

Л. 8 – Святыи Дорофей глава 62. Нач.: «Аще бо не зриши в зерцало о человече не узриши лица своего таже и еже аще не почитаеши книгъ часто о человече не узриши лица бытия и жития своего». Конец: «Прочитание бо суть святых книгъ царь и раждатель и отрѣтатель и возвѣститель и мѣрило страстемъ и всему житию человеческому».

Л. 9 – О крестѣ Господни. «Правая вѣра» глава 9. Нач.: «Божественный пророкъ царь Давыд о крестѣ глаголетъ Знаменася на насъ свѣт лица твоего Господи. Толкование Афанасиьево. Знамение крсестное глаголеъ еже есть на лицѣ и нарицаемся христиане…» Толкование Златоустово. Сия глаголетъ о святомъ и животворящемъ крестѣ на немъ же спасение содѣя посредѣземли Христос…». Максимъ. Сия глаголетъ о честнѣмъ и животворящемъ крестѣ Господни сиречь сотвори мнѣ знамение носящее спасение….» Иустинъ. Господь воцарися от древа сиречь от креста жидове изъгладиша от древа Богъ же царь наш прежде вѣкъ содѣла спасение посредѣ земли». Афанасии. Креста наричетъ понеже средѣ земли водруженъ бысть и тѣмъ спесение человеческому роду бысть». Евангелие Иоанна зачин 9 в неделю пред Воздвижением. Нач.: «И яко же вознесе Моисей змию в пустыни тако вознестися подобаетъ Сыну Человеческому даже всякъ вѣруяи в онь не погибнетъ». Конец: «Древо же крестное побѣдителя Христа на высотѣ всѣмъ показа все ибо твари зрящи якоже бо крѣпокъ страдалецъ сопротивныя силы низложи Христосъ на древѣ вознесся».

Л. 11 – Из Благовѣстника печатнаго от толкования на Матфея зачало 113. Нач.: «И смерти же многообразны бяху но крестомъ умираетъ Господь яко да и древо освятитъ имъ проклятии быхомъ…». Конец: «…концы же земли восточныя и западныя еже являются обоими странами креста руки же простираетъ да соберетъ и прииметъ чада Божия разсѣянная».

Л. 11 – В неделю мясопустную слово Палладия мниха. Вопросъ. «Что ради пишутъ у креста Христова подножекъ десную страну подъемшуся…». Конец: «…и во втрое пришествие  его возмутся горѣ во сретение а шую ногу того ради отягчи и подножку долу понизшуся да невѣрующии в онь отягчаютъ и снидутъ во адъ».

Далее краткие выписки о кресте из Кирилла Иерусалимского, Пролога, Апостола, Книги о вере, Альфы и омеги.

Л. 14 – Кирилл Иеросалимский о крестѣ. Нач.: «И наслѣдницы апостольстии свидѣтельствуют знамение честнаго креста иже явится на облацѣхъ небесных пред вторым Господнимъ пришествиемъ на судъ».

Далее выписки о кресте из Апокалипсиса, слова Палладия мниха, в неделю мясопустную, малого Соборника, Святцев, Правой веры, правил 6 вселенского собора, Катихизиса большого, Кормчей.

Л. 18 об.– титлы на крестѣ Господни.

Л. 19 – Выписки из Катехизиса, Пролога, слов Иосифа Волоцкого, Евангелия, Апостола, Потребника большого, Стоглава, о крещении. О крещении. «Катихисис большой глава 73 лист 364». Нач.: «Вопросъ. От коего времени имать начало нашего крещения. Отвѣтъ. Егда крестися Христосъ и егда прикосновениемъ пречистаго тѣла своего воды освяти…».
Л. 29 об. – «Катехисиз большой» листъ 207 на оборотѣ о молитвѣ тверописменѣй (так!) юже ограждая себе крестнымъ знамениемъ глаголи. Нач.: «Первое Господи второе Иисусе третие Христе четвертое Сыне Божие…». Конец: «Господи Иисусе Христе Сыне Божии помилуй мя грѣшнаго». Далее выписки о молитве из «Катехизиса», «Златоуста», «Книги о вере», «Паренесиса» Ефрема Сирина, «Альфы и омеги», «Апостола», «Старчества», «Пролога», Святцев», «Правой веры».

Л. 39 – О пьянствѣ поучения. Июня 15 слово Иоанна Златоуста из «Пролога». Нач.: «Се убо азъ любимии часто учение творя надѣяся возбранити пиянства наукъ злыи…». Конец: «Не лишил бо Богъ ясти и питии в законе а не въ пиянствѣ многое питие мало дает смыслити в пиянствѣ всяка злоба совершается а въ мѣру питие здравие творитъ…».

Л. 40 – Книга Правая вѣра глава 15. Нач.: «Философъ Арсахасосъ рече: «Егда сидиши в пиру 1−ю чашу испиеши в здравие 2−ю в сладость 3−ю в безумие 4−ю в бесование». Конец: «Евангелие рече: Якоже бысть во дни Ноевы тако будетъ во дни Сына Человеческаго ядяху и пияху женяхуся и посягаху до него же дне вниде Ное в ковчегъ и прииде потопъ и погуби вся».

Л. 41 об. – Апостолъ толковый лист 338. Нач.: «Не попущай плоти твоей житии сиречь дѣйствовати дондеже ту еси но да умретъ аще бо умретъ жива будетъ». Конец: «Тако же и безчисленое упивание творя троя  вины приносит любящим его: первое тѣлеси недугъ, второе от человекъ укоръ и смѣхъ, третие души падение и ума изъступление».

Л. 42 об. – Прологъ генваря 12. Не лѣнитеся братие о своемъ спасении не пребывайте аки скоти без воздержания ядуще и пиюще…». Конец: «Ангели же видѣвше чюдо прославиша Бога давшаго ей толику благодать молитвами святаго Василия и ведоша святую Феодору радующееся на небо».

Л. 45 – Максима Грека слово 7 лист 67. О  властяхъ   послѣдняго вѣка. Нач.: «Благъ бо сыи вѣсть паче самосовершенна благость и человеколюбие и милость иже всѣхъ содѣтель и владыка…». Конец: «Слыши блаженаго Павла о семъ к Тимофею пишущи вина мало приемли стомаха ради Богъ сотворилъ есть тѣлеса наша умѣрена яко и от малыхъ насыщатися».

Л. 47 – Сказание святаго Геннадия о хмелю. Нач.: «Всемилостивыи Богъ созда человека и вложи ему умъ во главу меж мозгом и тѣменемъ во главнѣмъ версии на престолѣ мождѣвномъ…». Конец: «Подобает убо пити в честь и в славу Божию 1 чаша, 2−я сытости, 3−я веселию, а иже кто пиетъ четвертую то безумию, а 5−ю то гордости ради. 6−я гроцѣй муцѣ и смерти, а иже кто 7−ю пиет, то не будетъ мучению конца».

Л. 47 об. – Книга Правая вѣра» из предисловия. Нач.: «Кая польза есть словом в Бога вѣровати дѣлы же отметатися его и Богу и миру хотѣти угодити…». Конец: «Ни теплъ ни студенъ еси изблевати тя имамъ от устъ моих не привлачим убо на себѣ таковаго отвѣта убѣжимъ его паче».

Л. 47 об. – Прологъ 7 апреля. Нач.: «Безбожия бо суда вскорѣ пияницы умираютъ яко и удавленницы аще кто в пиянствѣ умретъ то самъ себѣ врагъ и убийца…». Конец: «…а иже не послушаетъ сего учения то осужденъ будетъ со дияволом в вѣчную муку…».

Л. 49 – Краткие выписки о пьянстве из Зерцала мирозрительного, Слова 12 Иосифа Волоцкого, слова 106 Паренесиса Ефрема Сирина, главы 31 из Кирилловой книги Зизания, Жития Василия Великого, Правой веры, Кормчей.

Л. 50 об. – Выписки о брадобритии и главострижении из Библии (книга 3 Моисеева, Левит глава 19 стих 27), постановления Апостолов, блаженного Феодорита, Кормчей.

Л. 51 об. – Книга Кирилова о латинскихъ ересѣхъ глава 26 лист 234 на обороте. Нач.: «Послѣди же философъ Панагиотъ ко Азимуту рече: «Чесо ради папы ваши и вси церковницы стригутъ брады рцы ми…». Конец: «Тоя же вы и до днесь держитеся прелести понеже жена посрамила есть васъ и бриете брады своя подпупия ради женскаго».

Л. 53 – Книга о вѣрѣ глава 28 лист 257. Нач.: «К сему же и сие безумие западных мнимыхъ духовных воспомяну о оголении усовъ и брадъ тому начальника повѣдаютъ Петра Гугниваго папежа…». Конец: «…Богомъ созданную доброту в первомъ человецѣ губятъ и проказятъ лица своя евнухомъ подобяшася».

Л. 53 – Краткие выписки о брадобритии из книги Димитрия митрополита римскаго3, Стоглава, книги О святительских судѣхъ.

Л. 54 – Минея четия месяца апрѣля 14 дня. Страдание святых мученик литовских Антония, Иоанна и Евстафия в Вильнѣ пострадавшихъ. Нач.: «Сии святи мученицы бяху от града литовскаго Вильны по нечестивому тогда обычаю поклонницы огню якоже и прочии страны тоя человецы». Конец: «И тако страдалецъ Христовъ душу свою святую предаде в руцѣ Божии месяца декемврия в 12 день».

Л. 55 об. – Святцы с житиями 14 апрѣля. Нач.: «Антонии и Евстафии и Иоаннъ пострадаша в Литовстѣмъ градѣ Вильнѣ от князя Ольгерда первое за брадобритие также и за прочие законы христианские в лѣто 6749».

Л. 55 об. – Прологъ при патриархе Иосифѣ декабря 16 преподобнаго воспоминаемаго исповѣдника Даниила нареченнаго Стефана. Нач.: «Многи досады и раны от сквернаго языка срацинскаго подъятъ за ради еже не острищи брады. Нач.: «Согласно трехъ соборовъ россиистихъ завѣщается яко враговъ истины брадобрийцевъ от церкви отлучати и запрещати и всякия святыни удаляти…». Конец: «Не брити и не стричь бороды дѣло христианское дѣло немаловажное это есть исполнение предписанного церковию закона обязательнаго для вѣрующихъ в Бога и его святую церковь»

Л. 57 об. – Из толкового Зонаря пишет. Нач.: «Такъ пусть же брадобриицы воззрятъ на образъ Христа Спасителя и уразумеют что Христосъ спаситель брады своей не стригъ и не брилъ. Итакъ стричь и брить бороду обычай не христиански но поганыхъ еретиковъ идолопоклонниковъ и не вѣрующихъ в Бога и его святую церковь».

Л. 57 об. – Маргарит слово 13 Златоуст. Нач.: «Смесившеся с язычники сиречь съ погаными и с еретики и навыкоша дѣлъ ихъ как обо имать бытии християнинъ поганыхъ дѣла творящее. Разумѣйте возлюбленнии божественным писаниемъ глаголющая и не смѣшаитеся с дѣлающими беззаконие».

Л. 57 об. – Книга Правая вѣра предисловие. Нач.: «Всякъ от церковнаго чина чтыи еретическия книги иже сопротивляются истинѣ, мирстии же да отлучатся…». Конец: «…или яже суть на угождение человекомъ творити и любиму быти ими Богу же ненавидим быти». 

Л. 58 об. – Выписки из «Кормчей» и «Златоуста» о брадобритии.

Л. 59 – Из епистолии на римляны от седьмаго собора на латыню. Глава 81. Нач.: «Въ лѣто Льва царя премудраго сына Василиева Македонянина бысть папа в Римѣ Формосъ проклятыи имѣ в себѣ ересь сокровену…». Конец: «… и на многа неподобная беззаконныи сей устави со единомысленники соими римляны и сихъ ради отвержении и проклятии».

Л. 60 – Никон Черныя горы слово 5. Нач.: «Единому кожо дано есть добра и зла разсуждение чимъ кто болѣ наслаждается…». Конец: «…таковыи еретики подобают отметни бытии зане такихъ сообщение зѣло прилипно якоже общение прокаженныхъ».

Л. 60 об. – краткие выписки из Златоуста, послания апостола Павла к Ефесянам, Бесед апостольских, Потребника, Василия Великого, Евангелия, Книги о вере, Кирилла Иерусалимского, Просветителя Иосифа Волоцкого, блаженного Иеронима об истинной вере и неверии.

Л. 63 – Слово от Патерика о преподобнѣмъ  Макарии како обрѣте главу идольскаго жреца Цвѣтникъ слово 12. Нач.: «Святому Макарию нѣкогда ходящу по пустыни и обрѣте главу человечу лобъ гол и бия ю жезломъ вопроси ю глаголя кто еси ты о человече». Конец: «Тѣмъ же вправду пророкъ глаголаше: «Смерть грѣшникомъ люта».

Л. 64 – Слово из книги Измарагд камень глава 30 слово 93 о западных сиречь о забывшихъ грѣшныхъ. Нач.: «Аще которой християнинъ родъ забывши не поминаетъ того родители просятъ всѣхъ сродниковъ чтобы постарались о душахъ нашихъ». Конец: «А когда поминовение бываетъ родителей тогда у нихъ бываетъ радость неизреченно всегда и нынѣ и присно и во вѣки вѣкомъ аминь».

Л. 68 об. – Из предисловия пред канономъ за единоумершаго. Нач.: «Духовныи мои отче господине имярек сотвори со мною Бога ради послѣднюю любовь и милость сицеву…». Конец: «Написахъ сице моею рукою молебное сие писанийце помилуй мя господине Бога ради возлюбленне и с поболѣзнуй ми в скорбѣхъ сихъ».

Л. 70 – Книга Кирилла Иеросалимскаго лист 119 – 121. нач.: «Верховныи апостолъ Петръ и Павелъ апостолъ в канонѣ своем в правилѣ 12 написаста и свѣтло учение церкви Божией предаста дабы вѣрнии во псалмѣхъ и в молитвах памяти усопшимъ творили…». Конец: «…и сподобит быти причастники веселия святых от вѣка ему угождьшихъ аминь».

Л. 71 об. – Книга Кирилла Иеросалимскаго лист 7. Нач.: «Того ради за умершихъ молимся и милостыню творим иже еще и малыми грѣхи не осужденном бытии и прежде отвѣта судию умолити и не токмо человеческия души кромѣ тѣла нынѣ не бывают осуждении и казними …». Конец: «Сего ради и Златоуст пишетъ виждь яко аггели согрѣшившии мучатся и егда сниде Христосъ с небесе тогда начальнейших бѣсов заключи в пропасть».

Л. 72 – Из слова преподобнаго Макария Египетскаго о явлении ему  ангела в пустыни. Нач.: «Глагола Макарию ангелъ: «Авво глаголи ми что хощеши да скажу ти». Конец: «…но отнюдь не будет грѣшнымъ мучение конца а праведнымъ веселие и райския жизни нѣсть же конца».

Л. 78 – О покаянии. Евангелие от Луки зачин 67. Нач.: «Се же вѣдите яко аще бы вѣдалъ господинъ храмины в кии часъ тать приидетъ бдѣлъ убо бы и не бы далъ подкопати дому своего. И вы будѣте готови яко в онь же часъ не мните Сынъ Человечески приидетъ».

Л. 78 – Альфа и омега глава 53. Нач.: «Господь нашъ Исусъ Христосъ Спасъ и Богъ рекъ: Покайтеся приближи бос я царствие небесное сотворите плоды достойны покаяния». Конец: «Возлюби чистоту уклонися от зла и сотвори благо».

Л. 78 об. – Апостолъ толковый лист 784. Нач.: «Подобаетъ бо и гнѣву не имѣти никакова ниже обиды отмщати но в сѣмъ грѣхи оставляти». Конец: «Подобаетъ же и помощь подавати обиду терпящимъ. Зрите яко мощно покаяниемъ оставитися грѣхомъ аще по тщательнѣи достойнее сия сотворите».

Л. 78 об. – выписки о покаянии из Златоуста, Евангелия от Матфея, Пролога, Афанасия Александрийского, Апостола Толкового, Старчества, Жития Нифонта, Кормчей, Соборника большого, Номоканона, Исаака Сирина, Никона Черногорца. Апостола толкового, книги пророка Ездры, Пролога, Захария Копыстенского, Зонаря, Старчества, Катехизиса.

Л. 99 – Великое Зерцало глава 55 слово о клеветникѣ иже по смерти осужденъ языкъ свой ясти. Нач.: «Нѣкии злаго нрава и злоязычныи человекъ извыче яко песъ тайно изгрызати и тако ему сущу смерть его скорая постиже…». Конец: «Отвѣща онъ: «Понеже в животѣ моемъ симъ удомъ проклятымъ языкомъ моимъ зло многое и бѣды человекомъ приношахъ сего ради злаго моего якоже видиши тако на вѣки осужденъ мучитися», и абие исчезе.

Л. 99 об.–Альфа омега глава 38. Нач.: «Не кленитеся ни небомъ ни землею ниже иною клятвою…». Конец: «Человекъ еси да не аспидскии ядъ изблеваеши человекъ еси не буди звѣрь».

Л. 100 – Выписки о многословии и празднословии из Апостола толкового, Пролога (декабрь), Патерика, Старчества, Альфы и омеги, Псалтыри толковой, Петра Дамаскина.
Л. 105–Повѣсть чюдна зѣло полезна о пустынницѣ нѣкоемъ. Нач.: «Августину святому епископу шествующу в корабли с дружиною своею посѣщвющу грады и веси иже бяху под его паствою». Конец: «Блаженныи же епископъ прииде на свои столъ сказа сию повѣсть и вси прославиша Бога аминь».

Л. 106 об. – Пролог августъ 4. Слово от Патерика о ядущихъ мнисѣхъ на трапезѣ. Нач.: «Яко бѣ единъ старецъ прозорливъ въ братии и видяше духомъ ядущихъ сѣдящихъ на трапезѣ Яковы (так!) суть овыхъ ядуща медъ а овыхъ хлѣбъ…». Конец: «Послѣ павечерицы ничтоже не глаголи азъ ти испоручникъ яко воистину спасешися».

Л. 107 об. – От жития християнскаго о молчании на трапезе.

Л. 108–108 об.– чистые.

Л. 109–Выписки о милостыне из Апостола толкового, Пролога (май, март, июнь), Златоуста, Альфы и омеги, Старчества, Никона Черногорца.

Л. 115 об. – Прологъ 31 декабря слово от Патерика о нѣкоей святѣй старицѣ и постницѣ. Нач.: «Повѣдаше намъ Аммонъ старецъ глагола о нѣкоей старицѣ яко убо от дѣтства постное изволиши житие зѣло заматорѣвши...» Конец: «Сего ради братие престанемъ от грѣха и покаемся здѣ да тѣхъ горкихъ избудемъ мукъ и приимемъ от Бога блаженную праведныхъ жизнь о Христѣ Исусѣ Господѣ нашем ему же слава со отцемъ и со Святымъ Духомъ нынѣ и присно и во вѣки вѣкомъ аминь».

Л. 119 – Златоустъ в неделю 33 по всѣхъ святыхъ. Нач.: «Четыре вещи суть и аще едину от них имать человекъ ни покаятися можетъ ни молитву его прииметъ Богъ». Конец: «Отнюдъ не противлятися но паче аще можемъ молитися аще ли ни поне всячески молчимъ со мнозѣмъ смирениемъ. Далее красными чернилами: «О сихъ четырехъ вещахъ зри в книгѣ 9 рукописнаго сборника4».

Л. 120 – Слово о нѣкоемъ милостивомъ человецѣ како продаде себѣ Христа ради и цѣну в милостыню отдаде. Нач.: «При Василии Велицѣмъ в Кесари Капедоктистѣй бѣ нѣкто мужъ Петръ милостивъ и страннолюбивъ милостыню даяше по вся дни живота своего…». Конец: «Патриархъ же погребе его  повелѣ Анастасии вписати в лѣтописецъ церковныи и на пользу слышишимъ аминь».

Л. 126 – Список с предѣла священнаго собора блаженных отецъ и страдальцевъ бывшаго в области Куржецкой. 1–я страница. Нач.: «Во славу всесышняго Бога и во утвержение Христовой церкви текущаго нынѣ лѣта осмыя тысящи сто 64−го генваря 3−го числа мы сочлены церкви Христа Бога нашего оставшися в тяжкомъ гонении…». Конец: «Сия списалъ лично представлявшиися  к ихъ императорскимъ величествамъ Николаю Александровичу и его вдовствующей матери Марии Феодоровнѣ християнинъ Томской губернии Феодоръ Афанасьевичъ Гусев християнинъ поморскаго согласия 14 марта 1894 года неизмѣнно съ подлиннымъ вѣрно».

Л. 129 – Повѣсть о нѣкоемъ попѣ умершемъ его же дѣти духовнии умерши же камениемъ в студенецъ адски изгнаша. Зерцало Великое глава 99. Нач.: «В веси нѣкоей попъ невоздержнаго жития и еже ему поручена бѣ не точию когда попечеся о заблуждшихъ к покаянию привести но ниже о себѣ радя, в томъ тако умершу…». Конец: «..и попъ прытко бѣжа от нихъ впаде в кладезь адски огненныи и абие дымъ страшныи и превеликия искры яко главни отуду явишася якобы велие здание обрушися и к тому оттуду попъ не показася. Сие видѣвъ святыи старецъ всѣмъ провозвѣсти тако скончася повѣсть.

Л. 129 об.–Зерцало Великое глава 112. О склонении грѣху не покаявшаяся  инокиня вѣчно осуждена мучитися. Нач.: «Во единомъ же от женских монастырей бѣ наставница прия сестреницу свою обучивъ же ю в подвизѣхъ иноческих и та зѣло добродѣтельно живши и от запинателя спасения нашего подгнѣщена бысть огнемъ неприступныя любве...». Конец: «Азъ убо охъ увы навѣки осуждена за еже оного юношу непристойно любовию возлюбихъ и к дѣлу беззакония сердце мое и мысль уклонихъ и о семъ не покаяхся умрохъ».

Л. 130 об.–Зерцало Великое глава 101. Видѣние священоинока о погибшей матери. Нач.: «Нѣкто священникъ молися о матери своей и о отпущении грѣховъ ея и се внезапу видѣ свою матерь сѣдящу на змии страшнѣмъ…». Конец: «Сия же изрече и абие смрадъ вели повѣя и яко блиставица от очию его скоро сниде».

Л. 132 об.–Из слова от Патерика. Нач.: «Потомъ ангелъ поятъ Иоанна приведе его в глубочайшую темноту и тамо узрѣ человека сѣдяща на огненомъ престолѣ пред нимъ стояше двѣ блудницы с ними же онъ егда живъ былъ живяше в блудѣ…». Конец: «… и пхающе ему непрестанно во уста свѣщи горящия а внутрь сквозѣ ему седалищемъ изъвлчаше».

Л. 133–Пролог сентябрь 5 о покаянии. Нач.: «Бѣ нѣкто епископъ нѣ в коемъ  градѣ и по дъяволю злохитрству впаде в блудъ». Конец: «…гласъ глаголя: «Многаго ради смирения его простихъ его грѣха». И сѣ слышавше вси людие прославише Бога».

Л. 133 об.–Зерцало Великое глава 56. Слово о том яко пьяница осужденъ по смерти питии огнь, смолу и серу. Нач.: «Близ града Колны бѣ нѣкии воинъ Радунгеръ велики винопиица тако охочи питии иже до различныхъ весей идѣже посвѣщение храмовъ ездя еже напитися вина». Конец: «Онъ же рече: «Питие мое чадо смола, огнь и сера и всегда Пию но выпить не могу», и тако исчезе».

Л. 134 – Зерцало Великое глава 649 яко отрокъ в пяти лѣтѣхъ не добрѣ воспитаниемъ родителей обыче злоречити и за сие от дѣмоновъ во адъ очевидно восхищенъ бысть съ лона родителей. Нач.: «Аще о всѣхъ дѣтехъ крещенныхъ вѣровати подобаетъ иже в таковомъ незлобии преставляются и в царство Божие входятъ обаче и малыя дѣти иже могутъ глаголати всѣ входили бы вѣровати не подобаетъ…». Конец: «Сие умирающему усугубити попустилъ есть Богъ понеже долго за Божиимъ судом за сквернословие умре да познаетъ отецъ грѣхъ свои иже малаго дѣтища душу не брегъ великаго грѣшника адскому огню воспиталъ есть».

Л. 135 об. – Зерцало Великое глава 652 о еже како дѣтище взаимъ взятыхъ пенезей забы возвратити и за сие великое мучение терпяше. Нач.: «Бѣ нѣкии отрокъ девяти лѣтъ сыи бо глаголании красныи впадеже в недугъ и умре и по смерти показася матери своей зѣло ужасныи». Конец: «Азъ бо абие от мучения свобожденъ быхъ и того ради иду на небо и достовѣрно за тя и за отца моего иммъ молитися за братию и за сестры и за сродники моя предстательствовати непрестанно».

Л. 136 об. – Краткии список миробытной истории от Адама и до нынѣшнихъ временъ. Нач.: «От Адама и до нашихъ временъ от Адама до внития сыновъ Божихъ к дщеремъ человеческимъ 2102 годъ, а до потопа 1140 лѣтъ…». Конец: «От Адама до крещения Владимирова 6496 лѣт по крещении поживе Владимир 23 лѣта».

Л. 139 – Повесть о иконѣ пресвятыя Богородицы Одигитрии нарицаемыя Феодоровския яже на Костромѣ. Нач.: «Въ лѣта 6846 во дни великаго князя Василия Костромскаго и Галицкаго рекомаго Квашни сия чудотворная Богородицына икона обрѣтена бысть...». Конец: «…и многая чюдеса творитъ с вѣрою приходящихъ к пречистому ея образу и до сего дне о Христѣ Исусѣ Господѣ нашемъ ему же слава во вѣки аминь».

Л. 141 об. – Выписка записана вкратцѣ. Житие выгопустыннаго отца Иоанна иже Внифатьевичемъ именовася кии нынѣ в сѣверных странахъ за Мезенью в нетлѣнныхъ своихъ мощехъ почиваетъ. Нач.: «Сей блаженныи отецъ Иоаннъ Кольское воспитание выгопустынное обучение мезенскихъ же и прочихъ сѣверныхъ странахъ благодатное осияние». Конец: «Благодать Богу апостольски рещи о неисповедимом даре яко толика и такова добродѣтельна и благочестива мужа показа в настоящее время и нетлѣниемъ тѣла благодатно цвѣтуща и людемъ христолюбивымъ пользу и поспѣшествово обильно вездѣ являюща».

Л. 149 об. – Книга Лапсаикъ о старцы сѣдѣвшемъ в пустыни 60 лѣтъ. Глава 26. Нач.: «Старецъ нѣкии сѣдя в пустыни 60 лѣтъ в велицѣ постѣ и воздержании пребывая и во всѣхъ сихъ лѣтѣх никоеже божественное посѣщение5 не видѣвъ помышляя в себѣ…». Конец «Ползевався (так!) старецъ возвратися в келию свою благодаря и славя Бога».

Л. 152 – Повѣсть о нѣкоемъ пустынницѣ погибшемъ и разбойницѣ спасшемся. Нач.: «Бѣ нѣкто пустынникъ живыи во египетскихъ странахъ един в келии Богу работая день и нощь ядь же бѣ ему от травы и корения…». Конец: «Се же слышавшее братие возлюбимъ смирение возненавидимъ гордыню и превозношение да не впадемъ в руцѣ дияволи и не погубимъ трудъ постныи».

Л. 154 об. – При еще по заповѣданию блаженнаго Андрея Неокесарийскаго. Нач.: «Святыя предреченныя глаголы не усбышася еже Цареградскому родоколѣния турецкое царство возодолѣти и паки произвести Греческое царство в Царѣградѣ о чемъ в книзѣ Хрисмологионѣ во главѣ 76 в сочислении 2 в сице засвидеѣтельствуетъ..». Конец: «И произведетъ греческое царство и благочестие на престолъ свой во Цареградѣ но о томъ Богу яко наскорѣ бытии молимся».

Л. 155 – Подобообразнѣ же сему и в книзѣ Степеннѣй во главѣ 14 глаголятъ. Нач.: «Но убо да разумѣеши о окаяннѣ аще вся предреченная Мефодиемъ Патрьскимъ и Львомъ Премудрымъ и знамения о градѣ семъ совершишася то и послѣдняя не прейдутъ но такоже совершитися имутъ. Пишетъ бо русский народъ со прежде создатели всего Измаила побѣдятъ и Седмихолмнаго приимутъ и в немъ воцарятся. До здѣ изъ Стѣпенной».

Л. 155 – Такожде в Гранографѣ печатномъ грѣческа друку сице предречено. Нач.: «Народъ же русскии вкупѣ со причастниками всего Измаила побѣдятъ и Седмихолмникъ возмутъ со прибытками…». Конец: «…обрящете мужа прироженнаго и чюднаго сильнаго и егоже приемше того имѣйте владыку6 и его приемше той волю вашю исполнитъ».

Л. 155 об. – Подобообразнѣ же вышеречени симъ и Геннадии патриархъ цареградскии в толковании изваянныхъ литеръ на гробѣ благочестиваго царя Константина сице предрече…». Конец: «Тогда же войну воздвигнутъ междуусобную ярящуюся даже до пятаго часа и прочая якоже выше рече».

Л. 156 – Подобнѣ же и в книзѣ Стѣпенной Соловѣцкаго монастыря по концы царства царя Иоанна Васильевича посольство к цисарю Римскому Максимиану королю в лѣто 684 …». Конец: «А послѣ государя царя вашего рука будетъ высока и обладаетъ всѣми и скончается миръ7.

Л. 156 об. – Хрисмологион глава 778. От царства от Анны деспины цареградскаго ради родословия (или племени) от россов турецкому царству возодолѣние и паки в Царигради греческому произведение на престолъ свой наскрѣ бытии нѣпшуемъ.

Л. 156 об. – Речеши9. Страшныи судъ гдѣ имать быти. Отвѣщаемъ10. Нач.: «Страшныи судъ имать быти на удолѣ Иоасафатовой горѣ Елеонстѣй прилѣжащей близъ Иеросалима». Конец: «Тамо и судъ сотворитъ милость бо и суд совокупно воспѣваетъ царственыи пророкъ (псаломъ 100).

Л. 157 – О печати царя Соломона. Нач.: «Премудрыи же Соломонъ сынъ Давидовъ имяше по данной ему от Бога премудрости печать которой повиновалися дѣмоны». Конец: «Судити приидетъ Христосъ во второе пришествие и воздастъ комуждо по дѣломъ его».

Л. 159 – Катихисисъ большой глава 38 лист 156. Нач.: «Вопросъ. Скажи ми человѣцѣ что онъ есть и каковъ есть человекъ». Конец: «…видимъ и мысленъ посредѣ худости сыи и величества еже о тѣлѣ и души».

Л. 159 об. – Катихисис большой лист 158. Нач.: «Каковъ бысть человекъ по грѣхопадении. Отвѣтъ. Человекъ в чести сыи не разумѣ…».

Л. 160 – Цвѣтникъ Дорофея глава 19. Нач.: «Дарова Богъ человекомъ чювства душевная и тѣлесная душевная чувства се есть умъ смыслъ слово, мечтание, чювство. Тѣлесная бо чювства се есть зрѣние, обоняние, слышание, вкусъ, осязание, ими же дѣлаемъ добродѣтели душевная и тѣлесныя».

Л. 160 об. – Альфа омега глава 44. Нач.: «О коль многомятежно и многопечально житие мира сего суетнаго нѣсть ни единаго в немъ покоя и утѣшения точию тяжесть и зѣльное души томление…». Конец: «так обо благоволившихъ Богу да вмѣсто временных прелестныхъ красотъ вѣчными удобримся ихъ же буди всѣмъ (намъ) получити о Христѣ Исусѣ Господѣ нашемъ.

Л. 161 – Цвѣтникъ святаго Дорофея глава 11. Нач.: «Дано бо человеку на волю суета мира сего врата на востокъ врата на заадъ пути два…». Конец: «Не туне бо человеку ангеломъ бытии сиречь невозможно бытии человеку ангеломъ кромѣ скорбѣй и болѣзней даромъ».

Л. 162 – Прологъ 19 ноявря. Притча святаго Варлаама о временнѣм семъ вѣцѣ. Нач.: «Сего свѣта житие человеческое маловременное подобно есть мужу бѣгающу от лица бѣснующагося инорога…». Конец: «Да лѣпо намъ братие остатися сея славы и суетныхъ богатствъ и всѣхъ дѣл злыхъ и восприятии дѣла добрая и плоды духовныя ими же обрѣсти царство небесное».

Л. 163 об. – Книга святаго Дорофея глава 25. Нач.: «Всякъ человекъ составленъ по двою образу и сложенъ по большему и по меньшему, по душевному и по телесному…». Конец: «Честнѣе есть всѣхъ молитвъ пред Богомъ и трудовъ и приношение Богови еже не согрѣшати пред нимъ и любовь и милосердие и правда во всемъ смиренномудрие имѣти симъ бо праведнии вси спаслися».

Л. 165 об. – Старчество слово 55. Нач.: «О жизни сей должно есть намъ небрещи все бо иже в ней сладкое и красное еже есть богатьство и слава…». Конец: «…отходимъ отсюду смертнымъ разлучениемъ на безконечную жизнь наги суще».

Л. 166 – Цвѣтник Дорофея глава 16. Нач.: «Помысли убо о человече и буди разумѣя се бо житие 80 лѣтъ или 70 или паки до 100 лѣтъ живешъ богатѣешъ женишися и дѣти приживеши сыны ожениши дщери вдаси…». Конец: «Помяни же яко и самъ аще и не сего дни то утрѣ поятъ будеши идѣже не вѣси что срящетъ тя никтоже можетъ минути сея горчайшия помяни яко земля еси и в землю пкаи поидеши».

Л. 167 об. – Глава 18 Исуса сына Сирахова. Нач.: «Число днеи человѣку много лѣтъ сто яко капля морския воды и зерно песка тако мало лѣтъ в день вѣка сего ради долго терпѣ Господь на нихъ и излия на ня милость свою».

Л. 167 об. – Цвѣтникъ святаго Дорофея глава 18. Нач.: «Премудро есть дѣло поистиннѣ премудро и нѣсть премудрѣе сего на семъ свѣтѣ еже есть..». Конец: «Понеже высоко отстоитъ небе от земля и нѣсть на него ни лѣствицы ни восхода чювственнаго точию восходятъ на него терпящии скорби и болѣзни и смиренномудрии».

Л. 168 – Златоуст 5 недели поста. Нач.: «О братие аще быхом никогда же видѣли мертвеца но слышали яко изыде от Бога отвѣтъ не всѣмъ умирати но единому токмо в роду…». Конец: «А мы несмысленни во льсти вѣдуще извѣстно яко смертни есмы и не боимся смерти доколѣ время имамы попецемся о спасении души нашихъ».

Л. 168 – Никон Черныя горы слово 60 листъ 538. Нач.: «Рече нѣкии от отецъ яко не толико веселится Богъ о иной добродѣтели елико аще в какую любо скорбь впадетъ человѣкъ…». Конец: «…не может бо точию непрестанно долженъ есть благодарити и молити Бога дати ему терпѣние до конца».

Л. 168 об. – краткие выписки из Пролога о спасении.

Л. 169 – Евангелие толковое неделя 20. Нач.: «Три убо воскресения быша от пророк прежде пришествия Христова и четыре от самого Христа…». Конец: «И аще кто слво мое соблюдетъ смерти не имать узрѣти во вѣки».

Л. 169 об. – Евангелие неделя Фомина. Нач.: «Свѣтлая неделя первое пришествие Христово знаменуетъ…». Конец: «…осмому же купно и первому и единому неразрушимому дню вѣка будущаго».

Л. 170 – Евангелие толковое лист 416. Нач.: «Грядетъ час егда мертви услышатъ гласа моего и изыдутъ благая створиши на воскресение живота…». Конец: «…ови же в жизни вѣчныя и приимемъ кождо по дѣлу своему».

Л. 170 – Апостолъ. Нач.: «Мертвии о Христѣ воскреснут первѣе». Толкование Златоуст. Нач.: «Сиречь вѣрнии яко хотящее взиматься на облацѣх прежде воскреснутъ прочии же послѣди яко не хотящимъ восхищениемъ…». Конец: «Грѣшницы на земли долу останутъ».

Л. 170 об. – Правая вѣра глава 14. Нач.: «Святый Феодорит пишет в день пришествия Господня будетъ острое и сильное свидетельство и тѣхъ что добрѣ на семъ свѣте пожиша…». Конец: «Оныхъ же паки иже беззакония плодствоваху по подобию древа сѣна и сламы пожжетъ и прочая и обоймет во вѣки».

Л. 171 – «О второмъ пришествии Христовѣ и о нескончаемомъ царствии его Катихисиз большой глава 23 (краткая запись). Нач.: «Многа намъ от святыхъ отецъ изложена суть писания яко два пришествия его к намъ знаменуютъ…». Конец: «Зри якоже бо святи непрестанное веселие имутъ такоже и грѣшницы непрестанное мучение имутъ во единомъ судѣ глаголанная има рекше праведным и грѣшнымъ».

Л. 179 об. – Пролог 14 марта от Старчества. Нач.: «В день обличения тайныхъ егда ождо понесетъ дѣла своя праведнии убо имутъ понести страдания любезная грѣшнии же пороки злыя и срамныя…». Конец: «Ничтоже бо сокровенно еже не открыется нѣсть невидимо еже не вѣдѣно будетъ рече Господь».

Л. 180 – Правая вѣра глава 14. Нач.: «Святыи Амбросии пишетъ (36): По скончании свѣта сего сие будет крещение егда огнем попалена будетъ злоба яко да праведни восияютъ яко солнце…». Конец: «Учитель пишетъ о томъ: Не будетъ отпущенъ и малѣйши грѣхъ в воскресенье будетъ явлен».

Л. 181 – О втором пришествии Христовѣ. Книга Правая вѣра глава 30. Нач.: «Страшенъ отѣтъ Христовых словесъ и яко истинна суть словеса его симъ заключаетъ: Небо и земля мимо идетъ словеса моя не мимо идутъ». Конец: «Помысливъ сия вострепещи грѣшныхъ погибели имутъ вовѣки».

Л. 182 – От Патерика скитскаго. Нач.: «Рекоша святи аще бы возможно было в пришествии Божии по воскресении изыти душамъ человеческим…». Конец: «…и воинства ангельская подвизаемы и всѣ вкупѣ человечество трепещущее каковымъ намъ подобаетъ бытии в день онъ».

Л. 182 об. – Святыи Каллист. Нач.: «Судия есть истиненъ и праведенъ Богъ нашъ ни свидѣтелей требуя ни обличниковъ ни показании и судити имать всѣмъ…». Конец: «Будити готови яко в онь же часъ не мните Сынъ Человеческии приидетъ».

Л. 183 об. – Апокалипсис глава 14. Нач.: «Убойтеся небеса и дадите ему славу яко прииде часъ суда его…». Конец: «...огнь их не угаснетъ и червь ихъ не усыпает нѣсть тамо покаяния ни исповѣдания ни оставления ни спасение иже от здѣ не стяжавшимъ сихъ».

Л. 185 об. – Златоуст в Маргаритѣ лист 73 пишет. Нач.: «Возлюбленнии мнимъ яко едина мука есть еже горѣти присно во огни негасимом…». Конец: «Ему же слава честьи поклонение с безначальным отцемъ и пресвятым Духом нынѣ и в безконечныя вѣки вѣкомъ аминь».

Л. 188 – Толковое Евангелие 1 августа листъ 512. Нач.: «Иже бо прежде закона согрѣшилъ есть худѣйше и кротчайшее обрящет мучение а иже по законѣ большее а иже по благодати крещения…». Конец: «Ибо познавши волю Господню и не сотворше биении будутъ много не увѣдѣвши же ниже сотворши биении будутъ мало».

Л. 188 – Из погребения умершимъ миряномъ. Нач.: «Безчислено будетъ блудно живущимъ мучение скрежетъ зубомъ плачь неутѣшимыи мракъ без свѣта …». Конец: «…червь неусыпающии и слезы неполезны судия неумолимыи».

Л. 188 об. – Книга Кирила Иерусалимского. Бѣседа на 2 главу лист 7. Нач.: «Апостолъ глаголетъ сице есть яко самъ с дѣлы своими не погибнетъ еже бы ихъ не имѣти но пребудет во вѣки во огни…». Конец: «…о томъ бо явственно Иоаннъ Богословъ пишетъ егда судъ придет тода смерть над ввержени будут в озеро огненое се убо есть смерть вторая».

Л. 189 об. – Катихисисъ. Нач.: «Вопросъ о осужденныхъ  како имамъ разумѣти. Отвѣтъ. И тии такоже купно с душею и тѣломъ ввержени будутъ во огнь..». Конец: «…тако и тии иже во адѣ сущее во вѣки с душею и тѣломъ во огни без конца мучитися будутъ и никогда же сгорѣти  имутъ».

Опубл.:
Мелихов М. В. Описание рукописных сборников печорского книжника С.А. Носова (1902–1981): сборники 3 и 4 //
Слово и текст в контексте культуры. Выпуск 2. Книжные центры Республики Коми: Усть-Цилемский район.
Сборник материалов и исследований. Сыктывкар, Издательство СГУ им. Питирима Сорокина, 2017. С. 299–316.


1 Личный архив Р. С. Носовой.
2 Первые два листа не пронумерованы, далее нумерация листов авторская.
3 Так в ркп.
4 С.А. Носов отсылает к своему сборнику № 9. Описание сборника см. ниже.
5 Далее зачеркнуто: приемля.
6 В круглых скобках: любимецъ бо ми есть.
7 На поле: вѣкъ.
8 На поле красными чернилами.
9 Слово оформлено как заголовок, посреди строки с разрядкой.
10 Слово оформлено как заголовок, посреди строки с разрядкой.