Учусь я от скуки,
Беру карандашъ в руки,
Сажусь на стул дубовый,
Беру лист почтовый...
Пописавши
Степанъ Анхѣновичь Носовъ
Описание сборника С. А. Носова № 3

Описание рукописного сборника (книги) № 31

Подгот. М. В. Мелиховым

Сборник (книга № 3). ХХ в., в 4−ку, 125 л., печатные буквы, синие и черные чернила, красные чернила в заголовках, переплет самодельный картонный, обклеен бумагой розового цвета, корешок матерчатый черный, на верхней крышке наклеен ярлычок, в нем написано «Книга Г № 3».

Л. 1 а − оглавление.

Л. 1 – «Извѣщение от ангела Божия преподобному отцу Макарию Египтянину о тайнах Божиихъ невѣдомых (Цвѣтник слово 1)». Нач.: «Ходящу нѣкогда преподобному отцу нашему Макарию по пустыни явися ему ангел Господень созади идя и глаголя Макарию: «Благослови, отче святый…». Конец: «Таже прилучившимся братиямъ сия вся сказа яже слыша от ангела во славу Отца и Сына и Святаго Духа и нынѣ и присно и во вѣки вѣкомъ аминь».

Л. 10 об. – Слово от патерика о том же Макарии преподобнѣмъ како обрѣте главу идольска жреца. Слово 2 (Цвѣтникъ)». Нач.: «Святому Макарию нѣкогда ходящу по пустыни обрѣте главу человечу лобъ голъ…». Конец: «Отвѣща глава: «Уже не брези мене, отче, зане еще первая горесть смертная не сошла ми. Тѣмъ же вправду пророк глаголаше смерть грешникомъ люта».

Л. 10 об. – Минея четия генваря 19 в конце жития о преставлении преподобнаго Макария Египетскаго». Нач.: «Понеже смертное приспѣ время подобаше убо тому человеку сущу да долгу естества послужит яко преклоненъ сыи старостию живыи …». Конец: «И егда бысть уже внутрь врат небесных бѣси кричаху: «Избѣже от нас, избѣже» Он же крѣпчайшим гласом отвѣща: «Ей, избѣгох козней ваших силою Христа моего отграждаемый».

Л. 13 – «Прологъ» 12 апреля. Слово Иоанна Златоуста како востати в нощи молитися». Нач.: «Щитъ прими о человече рекше святыя молитвы и оградися ими». Конец: «Потщимся молитися по вся нощи аще не полунощи поне к свѣту … аще милостыню творим а сами лѣнимся на молитву то не можем спастися…».

Л. 14. Повѣсть о отцѣ Макарии со ангелы шествоваше. Глава 66 (книга Лапсаика). Нач.: «Отца Макария Александрийскаго ученикъ повѣда намъ сице яко нѣкогда рече ходящимъ намъ в пустыни…». Конец: «И сия рекше ангели и цѣловавше раба Божия Макария невидими быша от насъ и мы шествовахомъ путемъ своим хваляше и славящее Бога о извѣщении сем».

Л. 18 – О презвитети служащу со ангелы. Нач.: Сказа намъ се нѣкии отецъ яко старецъ нѣкии добродѣтеленъ и святъ егда сотворяти ему божественную литургию…». Конец: «Отвѣщаша же ему онѣ понеже Богъ повелѣ да человекъ от человека пользовается и прочее исправися старецъ и вельми благодаряше Бога яко не попусти его конечнѣ прельститися и погубити трудъ свой».

Л. 19 – О старцы прельщенномъ от дьявола глава 27 «Лапсаик». Нач.: «Бысть нѣкии старецъ имѣя странноприимство и прочиимъ добродѣтелемъ прилѣжа со тщаниемъ…». Конец: «Старецъ же оставль злато и устыдѣвся бѣжа в келию свою и паки вложи и постиже с Богомъ въ первыи свой чинъ».

Л. 21 об. – Повесть о богатом и убогом иже како неизмѣняемы суть судьбы Божия (старописменный сборникъ). Нач.: «Бѣ нѣкии человекъ богатъ зѣло живяше в нѣкоемъ велицѣ градъ имѣя жену благоличну…». Конец: «…начали бѣднымъ помогати и плѣнниковъ свобождати в славу Божию и тако пожиша благочестно и добродѣтельно и Богу угодиша славящее святую Троицу Отца и Сына и Святаго Духа нынѣ и присно и во вѣки вѣкомъ».

Л. 26 об. – Слово о Петрѣ мытарѣ Прологъ 22 сентября. Нач.: «Во Африки фригийстѣй сей бѣ Петръ мытарь немилостивъ зѣло…». Конец: «Они же исшедше по немъ скоро искавшее и не обрѣтоша его и прославиша Бога прославляющаго своя угодники».

Л. 28 – Слово о милостивомъ Созомонѣ (Пролог глава 31 август). Нач.: «Бѣ человекъ нѣкии во Иерусалимѣ ему же имя Созоменъ сей нѣкогда ходя…». Конец: «И наутрие раздая все имѣние свое нищимъ и вниде в монастырь и пострижеся и спасе душу свою».

Л. 29 – О славѣ небесней и о радости праведныхъ. Нач.: «Бѣста два воина нѣкая благочестива и добродѣтельна зѣло и любовь имѣющу между собою…». Конец: «И воинъ увѣдя яко онъ самыи и есть ездя на обѣдъ двѣсти лѣтъ таково бяше веселие праведных и неизглаголанная радость угодившихъ Богу».

Л. 31 – Книга Великое Зерцало глава 33. Нач.: «Бѣ человекъ благонравныи и благочестивыи во мнозѣмъ убо покаянии…». Конец: «И успѣхъ к покаянию пода и егда прииде по лѣтѣ скорби часъ время преставися и вниде вѣчное упокоение».

Л. 32 – Слово о юноши спасшемъ свою матерь. Нач.: «Бѣ нѣкии инокъ живыи в дальней пустыни к нему же нѣкогда прииде инъ нѣкии младыи инокъ». Конец: «Старецъ же рече аще хощеши то живи здѣ можеши спастися соизволи же юныи мнихъ ту житии и тако в постѣ и молитвѣ Богу угоди и матерь свою спасе».

Л. 34 об. – Повесть о нѣкоемъ пустынницѣ погибшемъ и разбойницѣ спасшемся. Нач.: «Бѣ нѣкто пустынникъ живыи во египетскихъ странахъ единъ в келии Богу работая день и нощь…». Конец: «Братие возлюбимъ смирение возненавидимъ гордыню и превоношение да не впадаемъ в руцѣ дияволи и не погубим трудъ постныи».

Л. 36 – Книга «Старчество» слово 49. Нач.: «Рече Господь учеником своим глаголя ничтоже можетъ человекъ приимати аще не дано ему будетъ с небесъ…». Конец: «…без смиренномудрия бо аще кто и мертвых воскресит далече есть от Бога не помышляй себѣ праведна и угодна бытии Богу».

Л. 37 – Из книги Зерцала Великаго повесть о женѣ утаившей грѣхъ. Нач.: «Два мниха добродѣтельни приидоша в нѣкии градъ проповѣдати слово Божие». Конец: «От мала и до велика и не утаимъ единаго да не осуждении будемъ во дно адово».

Л. 39 – Пролог сентябрь 5. Слово о покаянии. Нач.: «Бѣ некто  епископъ нѣ в коемъ градѣ и по дьяволю злохитрьству впаде в блудъ…». Конец: «И  сотвориша по словеси его егда же убо послѣднему исходящу прииде с небесе гласъ глаголя многаго ради смирения его простихъ его грѣха и се слышавшее вси людие прославиша Бога».

Л. 40 – Пролог сентябрь 18. Слово от Патерика о плачущемся мнисѣ по вся дни. Нач.: «Братъ оболкся во мнишеский образ и шедъ вселися в гору Нитривийскую…». Конец: «… и ты мучися Христа ради яко и сей и съ мученики вѣнчанъ будеши».

Л. 40 об. – Зерцало великое глава 112. О склонении ко грѣху не покаявшаяся инокиня вѣчно осуждена мучитися. Нач.: «Во единомъ же от женских монастырей наставница прия сестреницу свою». Конец: «Азъ убо охъ увы навѣки осуждена занеже оного юношу непристойно любовию возлюбихъ и къ дѣлу беззакония сердце мое и мысль оклонихъ и о семъ не покаяхся умрохъ».

Л. 41 об. – Слово о нѣкоемъ блудницѣ иже милостыню творя, а блуда не остася. Пролог августа 12 день. Нач.: «В лѣта  Леона царя бяше в Константинѣ градѣ человекъ славенъ зѣло и богатъ милуя нищия …». Конец: «… ничтоже бо пользуетъ даемое сребро из руки нечисты и души непоклонны».

Л. 42 об. – Повесть о нѣкоей церковницѣ и покаянии. Нач.: «Бѣ нѣкая церковница в нѣкоем монастыре добродетелию сияющу. Позавиде же дияволъ доброму ея житию …». Конец: «… и никтоже не позна ея согрѣшения точию повѣда отцу духовному все случищееся. Онъ же по смерти ея повѣда всея братии и сестрам подробну».

Л. 44 – Повесть о нѣкоемъ воинѣ и о благочестивой его женѣ. Нач.: «Воинъ нѣкии бѣ в нѣкоемъ градѣ имѣя жену прекрасну и благочестиву…». Конец: «И нача оттолѣ житии по совѣту жены своея во всякомъ воздержании пиянства же игръ бѣсовских до конца отвержеся и злато оное бѣсовское верже в море».

Л. 45 – О покаянии князя нѣкоего зѣло дивно. Нач.: «Бѣ нѣкии благонравныи и святыхъ обычаевъ иерей живыи внѣ града….». Конец: «Видите коликую мзду и славу за истинное покаяние и за терпѣние толиких от диявола противностѣй прия колика же ждетъ мука иже нимало противятся дияволу».

Л. 49 об. − Повесть о мужи и женѣ яко вѣры не хранящии погибаютъ. Нач.: «Бѣста в нѣкоемъ велицѣмъ градѣ нѣкии мужъ благочестивыи имѣя жену благоговѣину…». Конец: «… и оттолѣ худѣ печашеся о ней даже до старости».

Л. 51 – О праздновании дня воскресения Христова еже есть неделя и господьския праздники и пресвятыя Богородицы и святыхъ божиихъ свѣтилниковъ. Книга Азбука лист 59 четвертая заповѣдь слово 23. Нач.: «Помни день суботныи святити его шесть днии дѣлай и сотвориши вся дѣла твоя…». Конец: «… и осла твое и весь скотъ твой и пришлецъ обитали у тебе».

Л. 51 – Извѣщение от ангела Божия преподобному отцу Макарию Египтянину в конце слова. Нач.: «Вопроси же его паки старецъ скажи ми и о семъ…». Конец: «Но да вѣси честныи отче яко всякъ иже не чтет дни воскресения Христова и святых его избранных не узритъ Господа».

Л. 52 – Уставъ большой глава 39 лист 206 на обороте и Тактиконъ глава 1 листъ 10. Нач.: «Блюди же яко праздники невинопитиемъ сматряй сотворити но обновлениемъ ума и душевною чистотою обладая же ся и опиваяся прогнѣваеши паче предначинащаго торжеству.

Л. 52 – «Кормчая» лист 26 правило 2 обою верховныхъ апостолъ Петра и Павла. Нач.: «Великою неделю сиречь страстную и другую яже по ней рекше святы Пасхи…». Конец: «Сия же яко воскресения его и требѣ есть поучатися кто есть пострадавыи и воскресъ и свободивыи насъ».

Л. 52 об. – Евангелие учительное слово 14 в неделю святаго Фомы лист 102 оборот. Нач.: «О свѣтоноснѣй недели и честнѣмъ и святѣмъ дни воскресения и о спасеннѣмъ побѣждении владыки нашего торжествоваше свѣтло и согласомъ хваления радостна пожерше…». Конец: «Она убо свѣтлая недѣля первое пришествие христово знаменуетъ сия же новая неделя второе Христово пришествие явѣ показуетъ.

Л. 53 – Прологъ 9 июля Слово о двою сосѣду яко добро ходить в церковь и молитися. Нач.: «Бѣста два клирика суща швеца близ себѣ живяста единъ же имѣяше дѣти многи и жену и отца и матерь ходяше же в церковь присно по вся дин…». Конец: «Се же увѣдавъ преподобныи Иоаннъ милостивыи папа сотвори и добраго совѣтника и презвитера яко достоинъ бяше и богочтецъ. Богу нашему слава».

Л. 54 – Пролог 8 сентября. Слово от Лимониса о муринѣ древосѣчнѣ. Нач.: «Бысть нѣкогда в Кипрьстѣй странѣ бездождие много и моли Бога о сем страны тоя епископъ дабы имъ Господь дал милость свою свыше…». Конец: «И рекоша ему6 «Воистину ты еси свершилъ писание глаголющее яко рече пришлецъ есмь азъ на земли поимъ же его епископъ и препита и давъ ему покой дондеже преставися къ Богу».

Л. 55 об. − Прологъ 6 февраля. Слово о Павлѣ епископѣ, иже оставль  свою епископию и шедъ во Антиохию кормяшеся зданиемъ. Нач.: «Повѣдаше нѣкто отецъ о сем Павлѣ епископѣ иже оставль свою епископию и приидее во Антиохию и кормяшеся зданиемъ, работая с зиждущими…». Конец: «Си же слышаше о милостыни и о правовѣрии братие подвизатися».

Л. 56 об. – Прологъ 19 октября. Слово о блаженнѣй Клеопатрѣ и сына (так!) ея Иоаннѣ. Нач.: «Сия бѣ от Вифаиды града живущи въ селѣ именемъ Сирѣ мужу ея Тирону сущу». Конец: «

Л. 58 – Прологъ 22 марта. Слово о напрасной смерти и о судѣ и о вопрошении Александра». Нач.: «Во единъ от днии человекъ нѣкто в реку въпадъ и умре. И ови уб глаголаху по грѣхомъ своимъ восприятъ…». Конец: «Тако да разумѣеши всяку вещь такову».

Л. 59 – Пролог 25 мая. Слово от Лимониса о поручении жены ко святѣй Богородицѣ»»». Нач.: «Повѣдаше Палладии мнихъ пришедшим нам к нему, яко бѣ рече нѣкто мужь христолюбивъ во Александрии…». Конец: «И обрѣтоша отрока еле жива суща и увѣдаша от него вся и прославиша Бога таковое  показавша чюдо яко спасе матерь и чадо ея».

 
Л. 60 – Пролог 15 мая слово от Лимониса о нѣкоемъ скомрасѣ хулившем святую Богородицу. Нач.: «Илии градъ есть ливанисии финическая. В немъ же скомрахъ бѣяше нѣкто именемъ Аинъ…». Конец: «И такоже  злобныи исповѣдаше всѣмъ о себѣ явѣ себѣ творя яже в похулениихъ своихъ пострада и яже пресвятыя Богородицы милость к нему. Богу нашему слава».

Л. 61 – Прологъ 18 июня. Слово о страннолюбии. Нач.: «Будите братие ревнители добрымъ дѣломъ да конца поживете мирно о Господѣ ни укори странна пришельца…». Конец: «Да и вы услышите Христа глаголюща понеже сотвористе единому от сихъ меншихъ братии моей мнѣ сотвористе и азъ вам подамъ жизнь вѣчную».

Л. 61 об. – Пролог 27 июня. Слово яко добро есть посѣщати болящихъ. Нач.: «Не лѣнитеся присѣщати Христа ради равно бо есть милостыни еже присѣщати болящихъ…». Конец: «…приидѣте благословении отца моего наслѣдуйте уготованное вамъ царство яко боленъ быхъ и посѣтисте мене ему же слава нынѣ и присно и во вѣки вѣком».

Л. 62 – Пролог генваря 21 слово Иоанна Златоуста яко подобаетъ молитися за враги и за творящих пакости. Нач.: «Елико ты молишися от души за оклеветающихъ тя толико Богъ извѣствуетъ о тебѣ и самъ месть творитъ за тя…». Конец: «Нѣсть бо погана ни жидовина ни мужа ни жены но во всѣхъ Христосъ ему же слава…».

Л. 63 – Слово о нѣосуждении нѣкоего Иоанна. Нач.: «Бѣ нѣкии человекъ именемъ Иоаннъ любимецъ от царя…». Конец: «Се рекъ царь даде своему любимцу еще выше чинъ а причетника увѣща покаятися к духовному отцу».

Л. 64 − Слово о благонравнѣй женѣ и о муже. Нач.: «Бѣ нѣкии мужь в нѣкоемъ градѣ торговлею упражняшеся…». Конец: «И тако оттолѣ бысть цѣломудръ и проживе с женою своею до старости и в добродѣтели препроводи дни своя до смерти. Богу нашему слава нынѣ и присно и во вѣки вѣкомъ. Аминь».

Л. 66 – Слово о пѣнии церковнѣмъ. Нач.: «Причетницы нѣцыи в велицѣй церкви при торжествѣной службы зѣло громко шѣша зуутреню. И в то время нѣкии святъ мужь видѣ дѣмона держаща большой мѣхъ…». Конец: «До таго ради братие да не красимъ в службе божией гласы пѣниемъ да не наполнимъ мѣхи дияволу и сатанѣ. Прологъ октября 19.

Л. 66 об. – Слово от Лимониса о плясавшемъ бѣсѣ пред мнихомъ и исчезнувшемъ псалма ради шестьдесятъ седьмаго. (Цвѣтник слово 41). Нач.: «Повѣдаше братии преподобныи игуменъ Павелъ общаго жития в Феогнии слышахъ рече от нѣкоего старца…». Конец: «Да се вѣдуще братие со вниманиемъ почитайте Псалтырь да не радость врагу будетъ. Богу нашему слава».

Л. 67 – Прологъ апрѣля 5. Слово от «Патерика» о молитвѣ. Нач.: «Егда убо речетъ ти в сердцы твоемъ или в день или в нощь мысль востати востани и помолися Богу…». Конец: «…абие отходитъ от тебе злыя духи аще ли не востаеши абие отходит от тебѣ ангелъ святыи и тогда впадеши в руцѣ врагъ  твоихъ».

Л. 67 об. – Прологъ марта 5. Слово о видѣнии ангела пишущи входящая в церковь на молитву. Нач.: «Попъ Аммонии литургисая в церкви видѣ ангела стояща одесную олтаря иже входящихъ в церковь имена писаше а лѣностию излазящих из церкве иже по ррехъ на десятихъ днехъ и умроша да вѣдуще братие не исходите из церкве преже отпущения всякаго пѣния».

Л. 67 об. – Прологъ 5 декабря поучение от «Лимониса» о ходящихъ к церквамъ к латынскимъ и к жидовским и прочихъ иных вѣръ. Нач.: «Повѣдаше се попъ Георгии яко нѣкии старецъ мнихъ бѣ в монастыри святаго Феодосия не раз суденъ сыи о вѣрѣ и часто исходя ис кѣлии …». Конец: «Се же все бысть намъ на образъ учения да не послушаемъ пѣния латыньскаго ни арменьскаго и ни прочихъ еретикъ но в вѣрѣ в ней же есмы суть к той церкви идемъ и причастие приимемъ да не погубимъ труда добродѣтельнаго и с нечестивыми да не осуждении будемъ от Господа ему же слава нынѣ и присно и во вѣки вѣкомъ».

Л. 68 об. – Пролог 2 октября слово от «Лимониса» что ради не вниде святая Богородица в храмъ Кириака попа. Нач.: «Кириакъ попъ лавры Каламона иже на святомъ Иорданѣ повѣдаше намъ глаголя яко во единъ день видѣхъ во снѣ жену нѣкую благоговѣину образомъ…». Конец: «И блаженныя ревности наполнився двѣ несториевѣ словесе вырѣзавъ на огни сожже рекии да не пребудетъ врагъ в клѣтцѣ моей владычицы нашея Богоодицы и присно девы Марии».

Л. 70 – Прологъ 21 августа слово от Старчества (о сластолюбии). Нач.: «Глаголаше нѣкии от старецъ великъ и дарование имѣя духовное яко в началѣ егда всию страну приидох в пресловущии градъ Антиохию вшед…». Конец: «Такоже творяще инѣмъ образомъ инъ старецъ иже во отечестѣмъ како обрѣтъ колису тростяну и сѣдъ плетяше плѣницу и вмѣташе ю в рѣку и обаче не прибытка но труда ради и безмолвия. Богу нашему слава нынѣ и присно и во вѣки вѣкомъ».

Л. 71 об. – Прологъ 3 декабря слово преподобнаго отца нашего Арсения о дѣлѣх человеческихъ. Нач.: «Рече Даниилъ ученикъ отца Арсения повѣдаше намъ отецъ Арсении яко о иномъ нѣкоемъ глагола обаче же самъ бѣ яко самому ми сѣдящу…». Конец: «Черпали же воду иже кто добрая дѣла творитъ и грѣхов ся не останетъ и о семъ погубляетъ мзду свою от Бога. Достоитъ же всякому человеку съ чистотою добродѣтели стяжати да не вотще трудится».

Л. 72 об. – Прологъ 9 октября слово о добродѣтели юже стяжавъ человекъ спасется. Нач.: «Четыре суть добродѣтели прилѣжащия к спасению человеческому: постъ и иже молитися часто Господеви и ручное дѣло и чистота тѣлесная…». Конец: «Аще ли кто сия сохранитъ четыре постъ, молитву, рукодѣлие чистоту тѣлесную явѣ яко сынъ есть свѣта и наслѣдникъ Царствия Небеснаго о Христѣ Исусѣ Господѣ нашемъ ему же слава».

Л. 73 об. – Прологъ 16 октября. Слово о лицемѣрномъ черньцѣ. Нач.: «Повѣдаше Афанасии презвитеръ повѣсть страшну яко монастырь есть глаголемыи Галатъ и в том бѣ нѣкто мнихъ …». Конец: «И не попусти Богъ пребыти ему дабы покаяниемъ от змия егоже видяше избавитися возмоглъ. Богу нашему слава нынѣ и присно и во вѣки вѣкомъ».

Л. 74 об. – Прологъ 6 октября. Слово от Жития святаго Андрея и Епифания. Нач.: «И се блаженныма сѣдящима и повѣсти дѣющема и се дияволъ прииде ту и шияше Епифанови сѣть его же един Андрей видяше гнѣваше же ся на на нь…». Конец: «Дѣмон рече: Болѣ мене вѣси ты яколютѣ обаче надѣемся обратити его к себѣ и терпимъ у тѣхъ приемлюще оттого мнози бо отвергшеся насъ и Богу пришедше паки ся к намъ возвратиша и быша к тому нашы да егда изрече дѣмонъ вся дѣла своя тогда святыи дуну на нь и абие исчезе».

Л. 75 об. – Пролог 3 сентября. Слово о гнѣвѣ яко держаи гнѣвъ на своя други во область дается дияволу. Нач.: «Предаше Исакъ мнихъ бысть ми рече нѣкогда распря з братомъ и имѣхъ на нь гнѣвъ…». Конец: «И яко убо слышахъ се идохъ к брату и поклонихся ему и сотворихъ любовь и обратився обрѣтохъ сожжено от диявола рукодѣлие мое и рогозина на ней же кланяхся».

Л. 76 – Пролог 9 ноября яко полезно есть над умершимъ память творити. Нач.: «Бѣ нѣкто плѣненъ ис Кипра и дошедшу ему в Персиду и тамо затвориша его в темницу…». Конец: «…прихожаше ко мнѣ нѣкто в бѣлыхъ ризахъ яко солнце и пущаше мя никомуже не видящу от веригъ и от темницы и хождахъ весь день и никтоже не познаша мене. Наутрия же паки обрѣтахся нося вериги».

Л. 77 – В той же день слово от апостолькихъ дѣянии о умершихъ. Нач.: «Да творятся по умершихъ третины и девятины такоже и четыредесятины в пѣниихъ и молитвахъ и с милостынею яже к нищимъ». Конец: «…явѣ есть яко и умершу имъ же не имѣти милости не бо есть неправды пред Богомъ праведенъ бо Господь и правду любит и воздастъ комуждо по дѣломъ его ему же слава».

Л. 77 об. − Большой Соборник. От слова Иоанна Дамаскина лист 42. Нач.: «Да никтоже убо сие мнитъ братие и отцы яко елика Богови с вѣрою приносятся...». Конец: «Тогда же лютъ и великъ срамъ есть егда познаваетъ кто и познаваемъ есть паки всякъ бо срамляися вѣдящихъ его срамляется».

Л. 79 – Прологъ августа 4 и октября 22 краткое списание о памяти святыхъ седми отрок иже во Ефесѣ (из двух слов). Нач.: «Сии  святии бяху во времена Декия царя сынове старѣйшинъ градскихъ вси…». Конец: «Иже в темницах епископы вверженыя зп еже проповѣдати воскресение из мертвых изведъ общии праздникъ сотворивъ и одарив коегождо в своя отпусти славя и благодаря Бога. Согласно «Святцей» и «Пролога» святии отроцы восташа 4 августа а успоша (так!) 22 октября. Симъ показыетъ пребыша паки по воскресении своемъ 80 днии.

Л. 83 об. – В словѣ Дионисия Ареопагита о иноческомъ свершении пишет. Нач.: «От перваго лѣта Декиева царства в немъ же уснуша святии отроцы до тридесятъ и осмаго лѣта юного Феодосия царя…». Конец: «Яко от вознесения Христова до Декиева царства лѣтъ 80 оттолѣ до царства великаго Константина лѣтъ 120 оттолѣ же до 38 лѣта царства Феодосия юнаго 98 лѣтъ».

Л. 84 об. – Месяца августа 3 дня Прологъ. Память преподобнаго отца нашего Антония Римлянина иже в великомъ Новѣградѣ новаго чюдотворца. Нач.: «Сей убо преподобныи отецъ наш Антонии родися во градѣ Римѣ от христиану родителю». Конец: «И многа исправления о вѣрѣ показа и образ бывъ своимъ ученикомъ и преставися в вѣчную жизнь отиде к Богу егоже возлюби. Ему же слава нынѣ и присно и во вѣки вѣкомъ.

Л. 88 – По Святцамъ августа 3 пишется. Нач.: «Преставление преподобнаго отца Антония в лѣто 6655. Поживе всѣхъ лѣтъ 80 и два месяца. А приплы на камени в великии Новъградъ в лѣто 6614. Такоже по «Святцам» 16 генваря в память его свидѣ приплы на камени в лѣта 6614».

Л. 88 чистый.

Л. 89 – Книга Зерцало Великое глава 649. Яко отроча в пяти лѣтѣхъ недобрѣ воспитаниемъ родителей обыче злоречити и за сие от дѣмоновъ во адъ очевидно восхищенъ бысть с лона родителей. Нач.: «Аще о всѣхъ дѣтехъ крещенныхъ вѣровати побобаетъ иже в таковомъ незлобии преставляются и в Царство Божие входятъ…». Конец:
«Да познаетъ отецъ грѣхъ свой иже милаго дѣтища душю не брегъ великаго грѣшника адскому огню воспиталъ есть».

Л. 90 – Зерцало Великое глава 652 о еже како дѣтище взаимъ взятыхъ вещей за вы возвратити и за сие велие мучение терпяше. Нач.: «Бѣ нѣкии отрокъ девяти лѣтъ сыи во глаголании красныи впаде же в недугъ и умре и по смерти показася матери своей…». Конец: «О возлюбленная мати моя благодарю тебѣ яко долги моя заплатила еси азъ бо абие от мучения свобожденъ бых и того ради иду на небо и достовѣрно за тя и за отца моего имам молитися за братию и за сестры и за сродники моя предстательствовати непрестанно».

Л. 91 – Зерцало Великое глава 56. Слово о том яко пьяница осужденъ по смерти питии огнь смолу и серу. Нач.: «Близ града Колны бѣ нѣкии воинъ Радунгеръ велики винопиица…». Конец: «Онъ же рече: «Питие мое чадо смола огнь и сера и всегда Пию но выпить не могу и тако исчезе».

Л. 92 − Из книги Жития Андрея Цареградскаго о зимнѣй бѣдѣ (кратко). Нач.: «Зимѣ бо велицѣй наставши и мразу люту сущу всякъ родъ плотенъ от бѣды зимния хотящее изсыхати…». Конец: «Прииде ми умъ да корчася зимою великою и трепетомъ плакахся к Богу единому мняху бо яко уже ми издохнути измерзшу всему тѣлу моему и посинелу».

Л. 93 об. − О видѣнии рая. Нач.: «Внезапу же ощутихше плоту нѣкую и отверзъ очима и видѣхъ нѣкоего юношу видѣниемъ велми красна его же лицѣ свѣтяшеся яко солнце…». Конец: «Другимъ же бяше цвѣтъ и  листвие добротою и красотою видѣниемъ и плодъ честенъ и славен и многъ вельми нѣсть же земленых ни единой дабы уподобити тѣмъ».

Л. 95 об. − О птицахъ райскихъ. Нач.: «Чюдно же всѣго болѣ в садѣ том птицы бо бяху на нихъ мнози воробии и щури и соловьи и инии неименитии красни златыми крыли…». Конец: «… а птицы оны красныя схождаху на ню восхождаху напивающееся и безпрестани поющее».

Л. 96 об. − О виноградѣ. Нач.: «Виноградъ же бяше около рѣки простерся златымъ листвиемъ украшенъ…». Конец: «Садове двигахуся дивнѣе же видѣхъ преславно и страшно, яко тамо толику ми бывшу не вядяше ничто ино, токмо радость юже есть видѣлъ тамо…».

Л. 98 – О крестѣ единомъ. Нач.: «Посемъ же ужасть нѣкая нападе на мя и во ужасти бывшу ми мняхуся стоя видѣниемъ верху тверди небесныя». Конец: «Азъ же вслѣдъ его идыи и лобзахъ от сего честнаго креста, духовная меда наполнися, якоже не наухался (так!) есмь в раю».

Л. 98 об. – О безднѣ и о двою крестахъ. Нач.: «Возрѣвъ же очима своима и видѣхъ се под ногами морская и взя мя трепетъ..». Конец: «И видѣ же се и огнь паля все иже тамо есть начахъ трепетити паки вожжа своего начахъ звати на помощь. Онъ подавъ ми руку рече …».

Л. 99 об. – О трехъ крестахъ. Нач.: «И еще должны есмы выше взыти словомъ взятии быхомъ оттуду обрѣтохомся выше третьяго небесе». Конец: «…Богъ бо можетъ много ничтоже ему вземшу от восхищеннаго иже въ Раи то тако добра ждутъ человека страждущаго имѣнии ради Господня и тщащася соблюсти заповѣди его святыя».

Л. 104 – О блуднѣмъ Иваннѣ2. Нач.: «Другии юноша именемъ Иваннъ Епифану же бяше другъ яко святым книгам оба быста училися». Конец: «Кончавшу же ся уроку тому данному от Господа Иоаннови покаяния ради оному не покаявшуся на нача бяше ходити по вся нощи на блудъ со блудницами собирая лихия грехи».

Л. 107 об. – О видении того грѣшнаго. Нач.: «Кончающуся лѣту тому и видѣ Епифанъ во снѣ раба Божия Андрея яко поемъ его и веде на страну неудобь ходиму видѣниемъ злу и вельми темну…». Конец: «Тако повѣсти дѣяше святыи во снѣ и абие убудися и нача дивитися видѣнию».

Л. 109 – О трудѣ Иоанновѣ. Нач.: «Утру же бывшу прииде к нему вѣсть яко Иоаннъ другъ твой трудным недугом болит…». Конец: «Якоже сие глаголаста нѣкотории поидоста к нимъ покрывая же святыи святое добродѣяние даже ся они не приближиша поцеловавъ Епифана отиде».

Л. 111 – Вопросъ. Из книги жития Андрея Цареградскаго. Нач.: «Епифании рече: «По суду и по возданию како будетъ небо и земля, море и солце, луна, день и нощь…». Конец: «…да егда изрече Сатана дѣла своя тогда дунувъ на нь и абие изчезе».

Л. 113 − Провидѣние Андрея о кончинѣ своей. Нач.: «По отшествии же Сатанинѣ святыи нача мочити слезами лице свое и нача молчати на многи часы…». Конец: «Иного тако не люби яко владыку Христа истинаго Бога нашего то бо есть чадо мое не вѣси яко навыкнеши Божию прщению».

Л. 115 об. – Краткое описание смерти святаго. Нач.: «Заповѣда святыи Епифанию с миромъ пребывати остави его внутрь ложницы его плачюща вельми и слѣзяща горцѣ…». Конец: «Написахъ дивно се житие сего честнаго и святаго отца нашего Андрея еже есмь от славнаго Епифана слышахъ бывшаго патриархомъ здѣ и написахъ на сихъ грамотахъ о Христѣ Исусѣ Господѣ нашем».

Л. 117 об. – Зерцало Великое. Глава 201. Видѣние священоинока о погибшей матери. Нач.: «Нѣкто священникъ молися о матери своей и о отпущении грѣховъ ея. И се внезапу видѣ свою матерь сѣдящу на змии страшнѣмъ, из устъ же ея исходитъ пламень…». Конец: «Сия же изрече и абие смрадъ вели повѣя и яко блиставица от очию его скоро сниде».

Л. 119 – Зерцало. Глава 55. Слово о клеветникѣ, иже по смерти  осужденъ язык свой ясти. Нач.: «Нѣкии злаго нрава и злоязычныи человекъ извыче яко песъ тайно изгрызати и тако ему сущу смерть его скорая постиже…». Конец: «Сего ради злаго моего якоже видиши тако навѣки осужденъ мучитися и абие исчезе».

Л. 120 – Из слова от Патерика. Нач.: «Потомъ ангелъ поятъ Иоанна приведе его в глбочайшую темноту и тамо узрѣ человека сѣдящаго на огненомъ престолѣ…». Конец: «…и пхающе ему непрестанно во уста свѣщи горящия а внутрь сквозѣ ему седалищемъ извлечаше».

Л. 120 об. – Измарагдъ книги. Глава 2. Поучение святаго Иоанна Златоустаго о воинѣ. Нач.: «Нѣкии воинъ удалой человекъ ездя по полю чистому и по раздолью широкому». Конец: «…а тамо без конца царствие и мука а смерть никогоже минетъ всѣхъ посѣкаетъ безмилостива. Богу нашему слава и нынѣ и присно и во вѣки вѣкомъ аминь».

Опубл.:
Мелихов М. В. Описание рукописных сборников печорского книжника С.А. Носова (1902–1981): сборники 3 и 4 //
Слово и текст в контексте культуры. Выпуск 2. Книжные центры Республики Коми: Усть-Цилемский район.
Сборник материалов и исследований. Сыктывкар, Издательство СГУ им. Питирима Сорокина, 2017. С. 287–299.


1 Личный архив Р. С. Носовой.
2 Далее в тексте: кратко.