Учусь я от скуки,
Беру карандашъ в руки,
Сажусь на стул дубовый,
Беру лист почтовый...
Пописавши
Степанъ Анхѣновичь Носовъ
Описание сборника С. А. Носова № 12

Описание рукописного сборника (книги) № 121

Подгот. М. В. Мелиховым

Книга 12. Переплет – от учебника «Экономическая география зарубежных стран», на верхней крышке наклеены два ярлычка оранжевого цвета: «№ 12», «Книга двенатцатая 12», 185 л., фиолетовые и синие чернила, бумага в клетку и в линейку, заголовки написаны красными чернилами или красной пастой, подражание полууставу.

Л. 12 – Содержание словъ по книгѣ 12.

Л. 2 – Ефрем Сирин слово 99. Нач.: «Егда хощеши почести или чтущаго послушати прежде помолися Богу глаголя...».

Л. 13 − Катихисисъ большой глава 4 лист 11 вопросъ что есть вѣра отвѣтъ. Нач.: «Вѣра убо есть единомысленныи умъ и обѣтование душевное на молитву Богу что же и самъ Господь во Евангелии еже от Мака глаголетъ...».

Л. 8 − Из слова жития преподобнаго Филарета Милостиваго4. Нач.: «Сей поятъ себѣ жену именемъ Фезозву, родиста же сына Иоанна и дщери двѣ, Ипатую и Еванфию...».

Л. 20 об. – 25 ноября житие святаго священномученика Климента папы Римскаго5. Нач.: «В царство Доментияна царя римскаго бѣ мужъ благороденъ от царска рода и богатъ именемъ Фавстъ, имаше жену красно зѣло именемъ Мильтидию...».

Л. 30 – Краткие выписки из жития Выропустыннаго отца Иоанна, иже Внифатьевичем именовася кии нынѣ в сѣверныхъ странахъ за Мезенью в нетлѣнныхъ своихъ мощехъ почиваетъ. Нач.: «Сей блаженный отецъ Иоаннъ Кольское воспитание Выгопустынное обучение мезенскихъ же и прочихъ сѣверныхъ странахъ благодатное осияние...».

Л. 36 – Катихисисъ большой лист 364 глава 73 о крещении вопрос: от коего времени имать начало нашего крещения. Отвѣт. Нач.: «Егда крестися Христосъ и егда прикосновениемъ пречистаго тѣла своего воды освяти...».

Л. 37 – Бѣсѣды апостольские от послания 1 к коринфянам лист 531. Нач.: «Велие убо есть крещение но велие то не крестяи творитъ но призываемыи въ крещение...».

Л. 38 – Книга Видѣние Григория вопрошение Феодорино ко ангеломъ и отвѣтъ ангела. Нач.: «Всякъ християнинъ приемлетъ от святаго крещения святаго ангела хранящаго его невидимо...».

Л. 38 – Толковое Евангелие на крещение Господне слово 68. Нач.: «Еже трижды в водѣ погружаемъ бывати и возгружаемымъ тридневное Христово погребение бываетъ яко же Христосъ три дни и три нощи в земномъ сердце сотвори...».

Л. 40 − Списокъ с прѣдела священнаго собора блаженны отецъ и страдальцевъ, бывшаго в области Куржецкой. 1−я страница. Нач.: «Во славу всевышняго Бога и во утвержение Христовой церкви текущаго нынѣ лѣта осмыя тысящи сто 64−го генваря 7−го числа...». Конец: «Сия рукопись хранится в императорской С.−Петербургской публичной библиотеке в рукописном отдѣлении под названиемъ «Старовѣрческий символъ послѣдняго времени» за № 485. Сия списалъ лично представлявшиися к ихъ императорскимъ величествамъ Николаю Александровичу и его достоющей матери Марии Феодоровнѣ християнинъ Томской губернии Феодор Афанасьевич Гусевъ, християнинъ поморскаго согласия 14 марта 1894 года. Неизмѣнно с подлиннымъ верно».

Л. 43 – из книги Максима Грека слово 41 на афродитянина. Нач: «Подобает вѣдати, яко всяко писание треми нѣкими свойствы изряднѣе достовѣрное да имать».

Л. 43 об – Апостолъ толковый лист 612 Афанасия Александрийскаго. Нач.: «Нужно есть божественная писания разумѣется хотящимъ истязывати со многимъ опаствомъ...».

Л. 44 – Краткие выписки по житию преподобнаго Алексия человека Божия. Нач.: «Бѣ мужъ благочестивыхъ царей Аркадия и Онория великъ в боярехъ и богатъ зѣло...».

Л. 53 – Прологъ 7 сентября от жития Иоанна архиепископа новгородскаго. Нач.: «Иногда стоящу святому на молитвѣ в келии своей хотящее ему врагъ спону сотворити и пострашити святаго...».

Л. 54 об. – Прологъ 19 октября о блаженныя Клеопатры и сына ея Иоанна6. Нач.: «Во время мучения святаго Иуара сия Клеопатра пошла взятии мощи умершаго мужа в Египтѣ и усмотри мѣсто идѣже погребенъ Иуаръ святыи...».

Л. 55 об. – Апокалипсисъ стих 298. Нач.: «Тѣм же непрестанем в сокрушении сердца Бога молящее избавитися от всѣхъ насъ...».

Л. 56 – Толковый Апостолъ листъ 152. Нач.: «Дѣяния святыхъ апостолъ написа апостолъ евангелист Лука вся яже зная по ряду мучение же его точию не приложъ книзѣ сей...».

Л. 56 об. – Из предисловия толкового Апостола. Нач.: «Лука апостолъ в книзѣ дѣянии апостольских в началѣ ихъ великою часть святаго Евангелия Христова описуетъ почему бы исповѣдали яко сознесеся Господь...».

Л. 58 – Толковый Апостолъ лист 8. Нач.: «Четверодесятыи убо постъ есть преддверие будущихъ благъ и назнаменуетъ еже в плоти трудное житие...».

Л. 72 об. – Афанасии Александрийскии. Нач.: «Нужно есть божественная писания разумѣти хотящимъ истязывати со многимъ опаствомъ...».

Л. 79 об. – Нравоучение о умершихъ Златоустъ. Нач.: «Ибо и мертвыхъ не того ради плачемъ еже умроши ни о живыхъ радуемся того ради еже живутъ но рыдаемъ грѣшныхъ не точию умершихъ...».

Л. 85 – Из слова ко отрекшимся мира Христа ради. Нач.: «Единаго старца вопроси братъ како спасуся онъ же с волкъ с себе ризы своя и препоясавъ чресла и руцѣ протягъ и рече...».

Л. 85 об. – Прологъ июля 3 из слова о покаянии. Нач.: «Согрѣшилъ ли еси не приложи еще но о первыхъ твоихъ помолився о чистящися глаголетъ бо Исаия приидѣте возрадуемся Господеви...».

Л. 86 – Из книги жития преподобнаго Нифонта. Нач.: «Вопрошая преподобнаго о покаянии онъ же ми глагола вѣси брате благъ есть Богъ нашъ и не имать осудити всякаго христианина еже согрешати...».

Л. 86 об. – Златоуст в пятокъ 6−я недели поста. Нач.: «О согрѣшении не просто глаголы произнесемъ ибо вѣмъ азъ многихъ, мже убо глаголют...».

Л. 87 об. – Златоуст вторник 3 недели поста. Нач.: «Покаяние глаголю не единаго дне бываемое всегда въ нощи и во дни и на всякъ часъ...».

Л. 88 – О славѣ небеснѣй и о радости праведныхъ. Нач.: «Бѣ два воина нѣкая благочестива и добродѣтельна зѣло и любовь имѣющу между собою и единою совѣщатися...».

Л. 89 об. – Повѣсть чюдна зѣло полѣзна о пустынницѣ нѣкоемъ. Нач.: «Августину святому епископу шествующу в корабли с дружиною своею посѣщающу грады и веси иже бяху под его паствою...».

Л. 91 – О старцы сѣдѣвшемъ в пустыни 70 лѣтъ глава 26. Нач.: «Старецъ нѣкии сѣдя в пустыни 70 лѣтъ в велицѣ постѣ и воздѣржании пребывая...».

Л. 93 об. – Прологъ 2 марта еже не осуждати всякаго согрѣшающаго. Нач.: «Помышляющее убо братие Господа глаголюща не судити да не осужени будете...».

Л. 94 об. – Прологъ 30 марта слово о нѣкоемъ отцѣ преставльшемся не осуди никого. Нач.: «Сей мужъ нѣкто во иночестѣмъ образѣ пребывая в небрежении всякомъ и лѣностию свое житие скончавъ...».

Л. 95 – Из слова в Прологѣ 9 сентября. Нач.: «Что убо сотвори святыи Аммонъ егда приидоша к нему братия глаголюще: Игумене, иди и виждь...».

Л. 95 об. – Слово о неосуждении нѣкоего Иоанна. Нач.: «Бѣ нѣкии человекъ именемъ Иоаннъ любимецъ у царя и не бяху у него на главѣ и брадѣ власы ни главныя на брадѣ его...».

Л. 96 об. – Прологъ 18 маия из слова о молитвѣ. Нач.: «Подобаетъ убо молящемуся ни долгихъ словесъ простирати но часто молитися...».

Л. 97 – Чти слово пролог 18 апрѣля о послушании с вѣрою молящихся на всяком мѣстѣ. Нач.: «Павелъ апостолъ в темницѣ затворен лежа окованъ но понеже с вѣрою молящееся темницу потрясе...».

Л. 97 об. – Краткие выписки о молитве и крещении из Макария, Исидора, бесед евангельских, Потребника, Стоглава.

Л. 105 об. – О Еносѣ и Илии из книги Мерзости запустѣния свидѣтельства многихъ сятых отецъ7. Нач.: «Во Апокалипсисѣ говорится насчетъ будущаго что звѣрь иже исходитъ от бездны сотворитъ с двумя пророками брань и побѣдитъ ихъ...».

Л. 108 – Книга «Великое Зерцало» глава 33. Нач.: «Бѣ человекъ благонравныи и благочестивыи по мнозѣмъ убо покаянии яже здравъ будя творя и в велию болѣзнь впаде...».

Л. 109 – Прологъ 28 марта слово о нѣкоемъ воинѣ именем таксиотѣ воскресшемъ из мертвыхъ. Нач.: «Не умолчю бывшия благодати Божия на родѣ человечестѣмъ не ложъ бо реки не хощу смерти грѣшнику но обратитися и живу бытии...».

Л. 112 – Краткия выписки по книге блаженнаго Андрея Христа ради уродиваго глава 64 о кончинѣ. Нач.: «Въ послѣдняя дни воставитъ Господь Богъ царя от нищеты ходити начнетъ во мнозѣй правдѣ и всякую брань установитъ...».

Л. 113 – Книга «Щитъ вѣры» лист 223. Нач.: «Амвросии святыи и Августинъ мудрствуютъ сице первое, Гога и Магога глаголют бытии брань и гонение антихриста...».

Л. 119 – Кирилъ Иеросалимский глава 4. Нач.: «Яко Христосъ времене пришествия своего и кончины вѣка никому не сказа, токмо знамения нѣкая...».

Л. 119 – Златоуст и Феофилакт «Щитъ вѣры» лист 13. Нач.: «Яко мало будетъ иже к Богу тогда и человекомъ вѣру хранящее тогда и Господь молитися уча вѣру помяну являя сокровенное...».

Л. 119 об. – Апостолъ к солуняном послание зачин 271. Нач.: «А о лѣтѣхъ и временехъ братие не трубѣ есть вамъ писати сами бо вы извѣстно вѣсте яко день Господень...».

Л. 119 об. – Апостолъ Павел к ефесянам зачин 225 рече. Нач.: «Да не бывае к тому младенцы умомъ влающеся и скитающееся во всякомъ вѣтрѣ учения во лжи человечестѣй.

Л. 120 – От соборнаго послания Иоанна Богослова зачин 73 пишетъ. Нач.: «Возлюбленнии не всякому духу вѣруйте, но искушайте духи аще от Бога суть...».

Л. 120 – Номоканонъ древлеписменый. Нач.: «Чювственно ожидающии антихриста впредь бытии анафема есть...».

Л. 120 об. – Краткие выписки из «Катехизиса», Кирилла Иерусалимского, Златоуста, Апостола о пришествии антихриста.

Л. 123 об. – Святый Киприянъ и его учение о церкви глава 118, 3 книга. Нач.: «Об антихристѣ сказано, что онъ приидетъ в образѣ человека...».

Л. 123 об. – Творение преподобнаго Ефрема Сирина ч. 7 страница 246−247. Нач.: «Такимъ образомъ онъ8 явится и взойдетъ в храмъ Божии чтобы сѣсть внутри и именно в церкви...».

Л. 125 – Апостолъ толковый листъ 21. Нач.: «Преставлениемъ Еноховымъ прообразова погидение смерти Авеля бо ради явися отвѣти извѣстное...».

Л. 126 – Пролог 28 мая. Нач.: «Аще родится отроча и небрежениемъ поповымъ умретъ некрещено то лютѣ попу тому аще ли небрежениемъ родителю умретъ..».

Л. 126 – Пролог 10 июня из слова о Феофанѣ. Нач.: «Феофанъ во святыхъ отецъ нашъ бѣ убо от антиохийскаго града родися от невѣрну родителю и пришедъ в совершенныи возрастъ...».

Л. 127 – Титлы на крестѣ Господни. Нач.: «М. – Мария. Р. – роди...».

Л. 128 – О печати царя Соломона. Нач.: «Премудрыи же Соломонъ сынъ Давидов имяше по данной ему от Бога премудрости печать, которой повиновалися дѣмоны...», далее – толкование печати.

Л. 129 – Краткие выписки из Святцев, Правой веры, Евангелия, Страстей Христовых о благовещении Богородицы, крещении Иисуса, о знамениях, о воскресении Иисуса.

Л. 131 об. – Прологъ 8 мая. Нач.: «От похвалъ Софрония Иеросалимскаго о Богословѣ яко отецъ Иоанна Богослова заведей бяше мати же Саломия дщи Иосифа Обручника...».

Л. 133 – Краткий списокъ миробытной истории от Адама и до нынѣшнихъ временъ. Нач.: «От Адама и до нашихъ временъ от Адама до внития сыновъ Божиихъ к дщеремъ человеческимъ 2102 годъ. А до потопа 1140 лѣтъ, а от Адама до потопа 2242, от потопа до раздѣления языкъ 530 лѣт, при столпотворении быша начальницы Невротъ...».

Л. 135 об. – Книга «Правая вѣра» глава 15. Нач.: «Аще четырми обхождении весь годъ состоится сиречь весною, лѣтомъ, есенью, зимою...».

Л. 136 об. – Кирилъ Иеросалимский лист 195. Нач.: «Того ради и самъ Господь нашъ не токмо словомъ, якоже глаголется повелѣлъ и учинилъ да быхомъ постилися, но и собою образъ намъ предаде...».

Л. 138 – От жития преподобнаго отца Нифонта. Нач.: «Въ началѣ нача его лукавыи вмѣтати въ скорбь различну и в пиянство и во обьядение....».

Л. 159 – Из слова Кирилла Иеросалимскаго на срѣтение Господне. Нач.: «Сие отроча четыредесять лѣтъ Моисея губителя египтяномъ сотвори и четыредесять лѣтъ наставника Израилеви и пастуха и устрои...».

Л. 159 – Из слова Анастасия мниха синайскаго на преображение Господне. Нач.: «Ту убо славу божества своего тайно в человечествѣ показа апостоломъ вшед на гору...».

Л. 161 об. − Евангелие толковое слово 19 листъ 109. Нач.: «Единѣмъ же токмо ученикомъ четыредесятьми деньми является знамения показоваше...».

Л. 161 об. – Повѣсть от «Патерика алфавитнаго» о отце Георгии Арселаитѣ знамение 3 глава 4. Нач.: «Повѣдаша намъ о отцѣ Георгии нареченнѣмъ Арселаитѣ иже бысть пустынное воспитание и отцемъ великая похвала о нем же многая...».

Л. 165 – «Кормчея» листъ 646. Нач.: «Прежде бо самѣмъ творити таже и инѣхъ учити заповѣдано якоже учителемъ начальникъ глагола иже бо аще сотворитъ прежде рече и научит...».

Л. 166 – «Кормчея» лист 595. Нач.: «Слыши Господа, рекша ученикомъ шедше научите вся языки крестяше ихъ во имя Отца и Сына и святаго Духа учащее я блюсти вся...».

Л. 166 – «Старчество» слово 5. Нач.: «Родительница есть всѣмъ добродѣтелемъ смирение и послушание, от тоя раждается милостыня, миръ и любовь...».

Л. 167 – Из глаголъ ангела преподобному Макарию. Нач.: «Скажи ми, святый ангеле и сия, аще человекъ наставитъ и научитъ инаго грѣшнаго человека спасеннымъ путемъ ходити и изметъ его от грѣховъ...».

Л. 167 об. – «Номоканонъ» при большом «Потребникѣ». Нач.: «Долженъ другъ другу воспоминати аще видиши брата согрѣшающа и не речеши да познаетъ грѣхъ свой...».

Л. 168 – «Прологъ» 8 октября слово о святыя Таисии, бывшия преже блудницы. Нач.: «Блаженная Таисия имяше матерь неподобну злым ея дѣломъ и бѣ зракомъ вельми красна сию же поимши мати веде ю в мѣсто пагубное души...».

Л. 170 – «Прологъ» 2 ноября слово о святѣмъ Серапионѣ како спасе блудницу. Нач.: «Черноризецъ нѣкии именемъ Серапионъ живыи в пустыни единою же прииде во градъ потребы ради и видѣ блудницу и глагола ей: Не поими к себѣ никого же, азъ приду к тебѣ вечеръ».

Л. 170 об. – «Пролог» сентября 14 слово о двою мниху яже спасоста блудницу. Нач.: «Два нѣкая мниха идяста от пустыни в Тирсъ градъ потребы ради и обитаста в гостиницѣ еже ту препочити нощь...».

Л. 171 об. – «Прологъ» 22 ноября слово о Пафнутии мнисѣ како спасе разбойника. Нач.: «Пафнотии мнихъ житие постное изволивъ вина же николи же не вкушаше нѣкогда же ходя по пустыни обрѣте разбойники и тии бяху пиюще вино...».

Л. 172 – Повѣсть о некоѣмъ пустынницѣ погибшемъ и разбойницѣ спасшемся. Нач.: «Бѣ нѣкто пустынникъ живыи во Египетскихъ странахъ единъ в келии Богу работая день и нощь, ядь же бѣ ему от травы и корения и воду пияше...».

Л. 173 об. – Краткие выписки из посланий апостолов, Номоканона об истине.

Л. 174 – О талантѣ. Нач.: «Погрѣбшии талантъ есть иже только о своей пользѣ пецися, а о прочихъ спасении ни едино слово творя...».

Л. 175 – Аввы Дорофея слово 5 при книге святаго Ефрема Сирина притча 11 стих 6−14. Нач.: «Намъ писание указывает строго что вы без писания ничего не соваршать9...».

Л. 175 об. – Апостол толковый лист 103. Нач.: «самъ убо владыка глаголет: Испытайтѣ писания не испытуя не обрѣтаетъ искомое...».

Л. 175 об. – Бесѣды апостольския листъ 2483. нач.: «Святый Златоустъ: многие непщуют10 довлети себѣ во благоволение свою добродѣтель и аще свое житие добрѣ устроятъ...».

Л. 176 – Евангелие учительное слово 37. Нач.: «Овъ хлѣбы, другие ризу, инъ чашу студеной воды, овъ же помощь, овъ же споспѣшение словомъ елико возможно...».

Л. 176 – Катехисис малый лист 56 вопросъ Можетъ ли человекъ быть причастник чюжихъ грѣховъ ответ. Нач.: «Можетъ егда кто моги кого отвѣсти от грѣха не отведетъ, такоже кто и не накажетъ имѣя силу в наказании...».

Л. 177 – Апостолъ толковый лист 479. Нач.: «И во время бо в не же хотящее Богъ июдеовъ из Египта извести и посла Моисея. Отвѣща Моисей, рече: аще ли не увѣруютъ ми, ни послушаютъ гласа моего рекутъ бо яко нѣсть Богъ явилъ ми ся...».

Л. 177 – Апостолъ толковый листъ 566. Нач.: «Вѣра есть начало правды, святыни глава и благочестия начатокъ, исповѣданию основание...».

Л. 177 об. – Апостолъ толковый листъ 153. Нач.: «Аще грѣхи будетъ сотворилъ отпустятся ему исповѣдайте убо другъ друга...».

Л. 178 – Апостолъ толковый листъ 831. Нач.: «Ибо аще праведнѣ богатства имѣемъ и яко же достоитъ ихъ содержимъ ничто же насъ вредятъ...».

Л. 178 об. – Апостолъ толковый листъ 861. Нач.: «Мужие любите жены ваша и не гнѣвайтеся на нихъ толкование. Нач.: «Сиречь да не будетъ между вами брани нѣсть бо горчайшаго якоже мужеви брань к женѣ...».

Л. 179 – Краткие выписки из Апостола толкового, Златоуста о любви к жене.

Л. 179 об. – В словѣ Дионисия Ареопагита о иноческомъ свершении указано. Нач.: «От перваго лѣта Декиева царства в немъ же уснуша святи отроцы до тридесять и осмаго лѣта юного Феодосия царя...».

Л. 179 об. – Прологъ 17 декабря. Нач.: «Яко Ананиеву главу взялъ Азария, Азариеву главу вся Мисаилъ, а Мисаилову взя Данилъ...».

Л. 180 – Пророкъ Даниилъ глава 12 стихъ 13. Нач.: «Ты же иди и почивай еще бо дние суть и часы во исполнение скончания...».

Л. 180 об. – О славѣ небеснѣй и о радости праведныхъ вѣчнѣй11. Нач.: «Нѣкии совершенный в добродѣтелехъ инокъ вниде в размышление хотя свѣдати о славѣ небесней...».

Л. 183 – Святый Исаакъ Сиринъ глава 79. Нач.: «От безумия и душевныя слѣпоты раждается гордыня, от разума же и познания – смирение...».

Л. 183 об. – К Филиппу нравоучение 7 книга Алфа. Нач.: «Гордѣливыи же и инѣмъ пагуба бываетъ от безумия сия страсть раждается...».

Л. 183 об. – Василий Великий глаголетъ. Нач.: «Смирение Христово подражание, возношение же и дерзновение – безстудие дияволе...».

Л. 184 – Краткие выписки из Скитского патерика, Евангелий от Луки, Матфея, Исаака Сирина, Альфы и Омеги о посте и воздержании от пищи.

Опубл.:
Мелихов М.В. Рукописные сборники С. А. Носова: описание сборника № 12 //
Вестник СГУ. Серия гуманитарных наук. Сыктывкар: Изд-во СГУ им. Питирима Сорокина, 2019. № (11). С. 92–100.


1 Личный архив Р. С. Носовой.
2 Л. 1 и 2 не пронумерованы.
3 Авторская нумерация начинается с этого листа.
4 Далее в скобках: Краткия описания.
5 Далее в скобках: краткая запись.
6 Далее в скобках: краткая запись.
7 Далее в скобках: здѣ же кратко будетъ  указано на сии книги.
8 Далее в скобках: антихриста.
9 Так в ркп.
10 Далее в скобках: дмаютъ.
11 Далее в скобках: Прологъ.